SAMFERDSEL

Paintballkuler, leca-pute og 14 tonns robot: Slik skal Skjeggestadbrua sprenges

Håper å unngå at også østre løp faller.

Holmestrand  20150203.E18 i Vestfold er stengt i begge retninger etter at Skjeggestadbrua i Holmestrand falt delvis sammen. Det har gått et større ras under og ved siden av brua. Trafikken går nå gjennom Holmestrand sentrum.Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Holmestrand 20150203.E18 i Vestfold er stengt i begge retninger etter at Skjeggestadbrua i Holmestrand falt delvis sammen. Det har gått et større ras under og ved siden av brua. Trafikken går nå gjennom Holmestrand sentrum.Foto: Tore Meek / NTB scanpix Bilde: Meek, Tore/NTB Scanpix
11. feb. 2015 - 10:14
Vis mer

Mandag ettermiddag ble det klart at deler av den ødelagte Skjeggestadbrua skal rives.

En ekspertgruppe nedsatt av Vegvesenet har konkludert med at brua bør rives så raskt som mulig, og mener derfor sprenging er det beste alternativet.

– Det er høy risiko for at brua kan kollapse. Av hensyn til mannskapenes sikkerhet vil det derfor bli brukt roboter og kraner i sprengningsoperasjonen, sier brudirektør Børre Steinsvold til Teknisk Ukeblad.

To muligheter

I ekspertrapporten er det skissert to mulige sprengingsmetoder. Sikkerhetssprenging og kontrollert riving.

Den første metoden, sikkerhetsprenging, skal være den raskeste og mest effektive og blir derfor trolig valgt.

Her sprenges søylene i akse fem og seks samtidig med et snitt i brua som ligger en til to meter etter akse fire mot akse fem.

Les også: Vegvesenets splitter nye svingbru var ute av drift

Mobilkran

Den enkleste måten å gjennomføre sprengingen på, er ifølge ekspertene å styre sprengingen fra østgående bru med en mobilkran.

Men risikoen forbundet med grunnforholdene under brua gjør at det er usikkert om dette lar seg gjøre.

Dersom det ikke er mulig, vil det bli aktuelt å plassere en mobilkran ved landkarene i akse 1. siden det landkaret står rett på fjell.

– Krana vil gjøre et snitt i brua for å plassere sprengstoffet til en innledende minieksplosjon som vil fjerne betongdekket, slik at spennarmeringen ligger åpen. Så kan man sette en kutteladning på kablene, så brua faller sammen, forklarer Stensvold.

Les også: Oppsto enorme synkehull da Vegvesenet bygget bru i kvikkleire på E18

Brudirektør Børre Stensvold er bekymret for at østre løp kan bli skadet dersom vestre løp på Skjeggestadbrua kollapser helt.
Brudirektør Børre Stensvold er bekymret for at østre løp kan bli skadet dersom vestre løp på Skjeggestadbrua kollapser helt.

Kan gi ny kollaps

Brudirektøren sier det er risiko for at det kan skje noe galt under operasjonen. Blant annet er Vegvesenet redd for at brua vil skape vibrasjoner i grunnen når den faller, slik at også det østre løpet kollapser.

Den foreløpige planen er at en 14 tonns «robot» styres forsiktig inn under brua. Denne legger ut et tykt lag med lecakuler som kan dempe fallet til brua.

– Ved å legge ut en slik «pute» reduserer vi risikoen for at det blir skader på den andre brua, sier Stensvold.

Han kjenner ikke til at Vegvesenet har vært med på en lignende operasjon tidligere.

– Men så er det også første gang vi har opplevd at det har skjedd en brukollaps under slike omstendigheter, påpeker brudirektøren.

Les også: Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny

Vegvesenet vil legge en «pute» av lecakuler under vestre løp av Skjeggestadbrua for å redusere vibrasjoner i grunnen som følge av fallet. Slik håper de å unngå at også østre løp kollapser.
Vegvesenet vil legge en «pute» av lecakuler under vestre løp av Skjeggestadbrua for å redusere vibrasjoner i grunnen som følge av fallet. Slik håper de å unngå at også østre løp kollapser.

Markert med paintball

Stabiliteten i området rundt brua er fremdeles ikke ferdig kartlagt.

– Vi anser at selve skredgropa har stabilisert seg til en viss grad. Men det er veldig mye usikkerhet, siden vi ikke har kunnet gjøre grunnboringer nær brua, sier Stensvold.

Ikke bare skal selve sprengningsoperasjonen skje fjernstyrt, men all befaring så langt har også skjedd med droner.

– Oppmåling av pilarene er gjort med lasermålere. Ekspertene har skutt med paintballkuler for å merke målepunkter på pilarene, for å slippe å gå inn i området. Slik kan de nå oppdage eventuell bevegelse i konstruksjonen, forteller brudirektøren.

Det er fortsatt tegn til at grunnen er i bevegelse. Dette er en av årsakene til at det haster med å få ned den skadede brua, slik at det østre løpet kan sikres.

Onsdag morgen er det ikke bestemt når brua skal sprenges. Kommunikasjonsrådgiver Jorunn Sætre i Statens vegvesen bekrefter at sprengingen vil skje i neste uke, og sier etaten jobber med planleggingen av arbeidet sammen med AF Decom fortløpende.

Les også:

Her forberedes Norges største samferdselsprosjekt

Slik skal Vegvesenet bygge bru i 25 meter kvikkleire

Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.