– Vi skal ikke selge bokser eller produkter. Vi skal selge løsninger. Jeg sier til folkene mine at de må vente med produktkatalogen. Først skal vi vite hvilke behov kunden har.
Snakke med kundene
Det sier Ed Wilkes, country manager for de nordiske landene i Panasonic.
Han ble hentet fra Siemens for et år siden, og jobber fra Stockholm.
Nå har han kastet sine øyne på det norske byggmarkedet. Han vil endre måten selskapet har forholdt seg til proffkundene på.
– Tidligere har vi gjort litt mot leverandører, men vi har i liten grad snakket med kundene. Nå skal vi snakke med kundene.
Les også: 40 prosent av varmepumpeinstallatørene driver ulovlig
Ser etter nøkkelpartnere
For Wilkes er kundene her det samme som byggherrer, arkitekter, rådgivere og brukere.
Han ønsker å komme inn på det norske markedet med varme, kjøling, lys og sikkerhetsprodukter.
Wilkes sier han ikke har satt seg mål om markedsandeler, men at veksten skal være "sustainable".
– Vi skal finne nøkkelpartnere vi kan stole på, og som stoler på oss. Ennå har vi ikke signert noen avtaler, men vi er i samtaler med Godt & Varmt i Bergen og Norpe i Oslo.
Les også: Nå skal de beste varmepumpe-rådgiverne frem i lyset
Fra forbruker til proff
Fra Wilkes sitt ståsted er det Mitsubishi og Daikin som er de største konkurrentene.
Han mener selskapet har en fordel gjennom at navnet er kjent fra forbrukerprodukter og at det skal gjøre det lettere å komme inn på proffmarkedet enn om navnet var ukjent.
Han begrunner satsingen på Norge med at de har gjort suksess i det øvrige Europa, og at de henger litt etter i de nordiske landene.
– Markedet er her, vi er ikke for sent ute selv om vi kommer sent. Norge ligger for oss om lag et år bak satsingen i Sverige. Vi åpner nå et helt nytt marked for oss, sier Wilkes.
Les også:
Billig strøm betyr færre varmepumper