KLIMA

Partikkelfiltre redder gamle dieselbiler

Stein Bekkevold
11. des. 2006 - 08:05

En av leverandørene, Tenneco Automotive, har påpasselig nok lansert en ny serie diesel partikkelfiltre for ettermarkedet, som et svar på skjerpede utslippskrav for dieselmotorer i EU.

I denne forbindelse skal det bl.a. gis avgiftslettelser ved ettermontering av slikt partikkelfilter i de aktuelle landene.

Flere fluer

Tenneco Walker DPF kombinerer - i likhet med flere produsenter av slikt utstyr - katalysator og partikkelfilter i en enhet.

Dermed er det både enkelt og raskt gjort for et verksted å skifte ut eksisterende katalysator med den nye enheten.

Teknikken

Partikkelfilteret fjerner skadelige partikler fra avgassene i et lukket system. Soten som samler seg opp forbrennes med jevne mellomrom. Filteret blir fullstendig renset eller byttet ut ved intervaller mellom 150.000 og 225.000 kilometer.

Løsningen betyr også at man unngår vektøkning. Heller ikke støynivå, vibrasjoner osv påvirkes negativt, hevder selskapets ingeniører.



Peugeot var først

Siden Tenneco leverte sitt første DPF partikkelfilter til Peugeot 406 i 2000, har de solgt drøyt en million enheter til europeiske bilprodusenter. Det gjør – om det er interessant – Walker til Europas ledende produsent av utstyr for avgasskontroll – både til originalmontering og til ettermarkedet.

Halvparten av Europas bilpark er utstyrt med dieselmotor, og utgjør derfor et meget betydelig marked. Foruten til Peugeot, leverer Tenneco Walker i dag partikkelfiltre til ulike modeller fra bl.a. Citroën, Mercedes-Benz, Jaguar, VW, Audi, Fiat og Lancia.



Toyota

Japanske Toyota har nå inngått avtale om Tenneco Walker DPF til sine europeiske dieselmodeller. Tenneco skal produsere komplette eksossystemer inkludert partikkelfilter til deler av Toyotas modellprogram, og skal levere bare partikkelfilter til andre modeller.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.