Trekkfuglenes energieffektive formasjonsflyginger er forbildet når flyprodusenten Airbus jobber med å gjøre noe lignende for langdistansefly og slik spare drivstoff.
«Fello’fly» heter demonstrasjonsprosjektet som Airbus lanserte på Dubai Airshow i november i fjor.
Nå har Airbus funnet seg samarbeidspartnere i prosjektet – en av dem er SAS.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
SAS og det franske flyselskapet Frenchbee stiller med sine nye passasjerfly av typen A350-900 i prosjektet, melder Airbus.
«Wake-energy retrieval»
Fugler har vært en inspirasjonskilde for flydesignere siden luftfartens barndom. Her er det trekkfuglenes «wake-energy retrieval» som er målet å imitere.
Det vil si å pare opp passasjerflyene på lange formasjonsflyginger. Ideelt posisjonert kan flyet bak utnytte oppdrift fra flyet foran, redusere motorkraften og dermed også drivstofforbruket.
Akkurat dette er gammel kunnskap. Også i Airbus er det gjennomført lignende såkalte «wake-energy retrieval»-prosjekter tidligere. Foreløpig testing indikerer 5-10 prosent drivstoffbesparelse på følgeflyet.
Det prosjektet nå dreier seg mest om, er de operasjonelle sidene knyttet til hvordan passasjerflyene kan gjennomføre ordinære ruteflygninger i relativt tett formasjon på en praktisk og ikke minst trygg nok måte.
I tillegg til de to flyselskapene har Airbus inngått samarbeid med tre leverandører av flygekontrolltjenester som også er sentrale aktører i et slikt prosjekt. Disse er Eurocontrol, franske DSNA (Direction des Services de la Navigation Aérienne) og britiske NATS.
![E-Fan X-plattformen, et BAe 146, kommer til å forbli på bakken. Prosjektet vil nå avsluttes, før flytestprogrammet kunne starte.](https://images.gfx.no/130x87/2565/2565497/e-fan-x-first-characterisation-flight-from-cranfield-to-toulouse%2520.jpg)
Delvis norskutviklet: Airbus og Rolls-Royce skrinlegger hybridfly-prosjekt
Testinga er i gang
Disse selskapene og flyselskapenes rolle blir å stille med sin operasjonelle ekspertise og erfaring for hvordan passasjerflyene kan føres trygt sammen i lufta med minst mulig innvirkning og endring på dagens prosedyrer, mens Airbus parallelt fortsetter å jobbe med de tekniske løsningene som skal bistå besetningene i å holde seg i formasjon.
Det pågår flytesting nå i 2020, og de nye aktørene skal bidra i testflygninger over havområder i 2021.
Airbus påpeker at når passasjerflyene i dag trafikkerer fastlagte interkontinentale ruter utenfor kontrollert luftrom i dag, har de typisk en separasjon på 30-50 nautiske mil (55-90 kilometer).
![Flyprodusenter har alltid forsøkt å etterligne naturen på denne måten («biomimicry»/biomimikk). <i>Foto: Airbus</i>](https://images.gfx.no/290x/2606/2606220/fello%25E2%2580%2599fly%2520demonstrator_.jpg)
Dette må reduseres til 1,5 nautiske mil dersom det skal være mulig å gjenvinne energien fra lederflyet. Airbus påpeker at selv om dette kan høres utfordrende ut, vil det fortsatt være ti ganger så stor avstand som minste tillatte separasjon i vertikalplanet, noe som i tiår har vært tusen fot (305 meter). Minste tillatte separasjon i horisontalplanet er for øvrig fem nautiske mil.
Airbus mener det er realistisk å sette konseptet i ordinær drift i løpet av 2025.
SAS har så langt mottatt halvparten av sine åtte bestilte A350-900, men det har selvsagt ikke blitt mange flytimer på dem i 2020. Selskapet har blitt enige med Airbus om å utsette leveransen av to av flyene fra 2021 til 2022.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
![Lengst fram i et Airbus A350-1000.](https://images.gfx.no/130x87/2605/2605403/Airbus%2520A350-1000%2520demo%2520tour%25207.jpg)
Nå blir Airbus-flyet sølekopp-sikkert