Finanskrisen kommer neppe til å ramme Telenor-eide Conax. All erfaring tyder på at folk ser mer på TV i dårlige tider.
Den raske digitaliseringen av fjernsyn over hele verden gjør også sitt til at selskapet kan se lysere på fremtiden enn andre norske eksportbedrifter.
Eksport
For det er eksport det handler som hos Conax. Mens 90 prosent av omsetningen var innenlands i 2001, og bare 10 prosent eksport, er tallene omvendt i dag.
– Selv om det ropes på sikre løsninger for innlogging i banker og til det offentlige, er det først og fremst betal-TV som driver utviklingen av sikkerhetsløsninger på smartkort, sier adm. direktør i Conax, Berit Svendsen.
Livsviktig
Å beskytte nøklene i denne bransjen er svært viktig for TV-selskapene. I Tyskland gikk det store selskapet Premiere veldig dårlig fordi noen klarte å knekke de digitale nøklene.
Og de er ikke alene. Det er TV-selskapenes store skrekk at noen kopierer nøkkelen til bakdøra hvor alt innholdet ligger.
– Dette skjer alle før eller siden, men det er alltid de eldste kortene som knekkes av hackere. Vi bruker betegnelsen hackere, ikke pirater. Det siste blir de ikke før de begynner å omsette kortene hvor koden er knekket. Vår produktutvikling kan kanskje sammenliknes med å løpe opp en trapp. Vi må holde oss to, tre trappetrinn lenger opp, på et høyere krypteringsnivå enn hackerne. Hvis kortet trues, kan vi enten bytte programvare på det eller bytte hele kortet. Men vi kan ikke regne med at et smartkort er sikkert nok i mer enn fem år. Jobben vår er å ligge foran, og det har vi klart til nå, sier markedsdirektør i Conax, Geir Bjørndal.
Vekstbransje
Den raske digitaliseringen av TV har gjort kryptering og sikkerhet til en stor vekstbransje.
Over hele verden produseres det årlig rundt 100 millioner smartkort, som brukes av kabel-, satellitt-, og bakkenettoperatører, og tallet øker raskt.
– Vi økte kortproduksjonen med femgangeren mellom 2004 og 2007, og regner med å erobre rundt åtte prosent av markedsveksten i verden i år. Vi er godt posisjonert i forhold til de nye vekstmarkedene i Kina, India og i Sør-Amerika, og har så vidt startet opp på det store nordamerikanske markedet. I India har vi nå en markedsandel på 50 prosent, og dette markedet nesten dobler seg årlig. Av våre 180 ansatte arbeider 40 utenlands. Til sammen er de i underkant av 300 kundene fordelt på hele 70 ulike land, sier Svendsen.
Ny teknologi
Digitale pirater går tøffere tider i møte. Det neste er at mottakeren kan utstyre filmer og andre programmer som skal beskyttes med digitale vannmerker.
– Det betyr at de som legger ut kopiert materiale på nettet, også legger ut noe som kan spores rett tilbake til sine egne mottaker. Et annet område innen digital-TV som øker raskt er rene PC-løsninger og IP-TV som ikke bruker smartkort, men hvor all beskyttelsen er implementert i programvare. Her har vi kjøpt et lite selskap i Trondheim som er spesialister på slike løsninger, sier Bjørndal.