Når PC-problemene tårner seg opp på hjemmekontoret er ofte krisen et faktum.
Dette er et interessant marked, tenkte sivilingeniør Petter Løken, med 18 år i databransjen bak seg.
Løken tenkte ikke lenge før han startet selskapet supportdesk.no. Selvfølgelig er det nettet som er plattformen, men ikke bare. Telefonen spiller også en viktig rolle. Kunder med PC-problemer går ganske enkelt inn på nettsiden og velger en ledig tekniker. Deretter ringer de opp teknikeren for å få råd.
De første fem til ti minuttene er gratis og brukes til å avgjøre behovet for å gå videre. Noen ganger er problemene så enkle at det er alt kundene trenger, men som regel må det mer krevende hjelp til. I noen tilfeller blir rådet å skifte ut den gamle slitne PC-en med en ny og raskere.
Fjernhjelp
– Svært mange problemer skyldes ulike spionprogrammer som kan overta mye av kapasiteten til PC-en. Men slike tifeller er også enkle å ordne opp i. I stedet for å bruke masse tid får kundene råd og litt opplæring slik at de kan fikse problemet på egen hånd.
Når det er behov for en mer dyptgående reparasjon, overtar teknikeren styringen over nettet. Det gjøres ved at kunden laster ned et lite Citrix-program; Go-To-Assist. Med dette programmet kan teknikeren gjøre alt med PC-en samtidig som kunden følger med på sin egen PC og får forklart hva som gjøres på telefonen.
Original prising
– Selv om dette er en god mulighet til å lære noe om PC-service, bryr ikke alle seg om det. De går og gjør noe annet og kommer tilbake når PC-en virker som den skal. I mellomtiden reparerer vi problemene. Det eneste vi ikke kan fikse er hvis det dreier seg om nettverksproblemer, men det er sjelden sier Løken.
Prisingen til supportdesk.no er ganske original. De tar 249 kroner for hvert problem de fikser enten det tar 20 til 30 minutter eller en time eller to. Kundene betaler med kredittkort.
– Det er et stort behov for slike tjenester. Folk er takknemlige for hjelpen og spesielt for at de slipper å ta med seg PC-en ut av huset.