Brua er tegnet av Bystrup Arkitekter og Designere fra København, som vant en arkitektkonkurranse med en løsning som heter «Svinget». Navnet skyldes at gangbanen går i en bue i horisontalplanet. Danskene har samarbeidet med Cowi om utformingen av brua.
Brua får en overbygning av rustrødt cortenstål. Lengden blir 110 meter fordelt på fire spenn.
Tre etapper
Brubyggingen skjer i minst tre etapper. Innen 12. august må spennet over sporene være ferdig. Heis og trapp vil gi forbindelse mellom gangbanen og plattformene. Innen 1. oktober skal gangbanen føres fram til vestre landkar. Da vil det fortsatt gjenstå to spenn øst for sporene. Når de skal fullføres, er ikke avgjort.
Denne spesielle framdriftsplanen har sin naturlige forklaring. Heggedal stasjon ligger på sidebanen mellom Asker og Spikkestad. Denne vil bli stengt fra 25. mai til 12. august. I den stengte perioden blir stasjonen bygd om. Når banen gjenåpnes vil et gjerde gjøre det umulig å krysse sporene. Da må brua over dem være klar. På grunn av knapp byggetid forlanger byggherren bare at det som er tvingende nødvendig blir ferdig til gjenåpningen.
Venter på kulturhuset
Grunnen til at ikke hele brua må være ferdig innen neste frist går ut 1. oktober, er at gangbanen skal lande i et kulturhus øst for stasjonen. Det er ikke påbegynt, og det er usikkert når det kommer til å stå ferdig. Byggherren vurderer å etablere en midlertidig forbindelse mellom gangbanen og bakkeplan.
Jernbaneverket er byggeherre for gangbrua, men Asker kommune dekker 1/3 av utgiftene til byggingen.
Foruten Heggedal stasjon skal også Spikkestad stasjon bygges om i perioden når banen blir stengt. PEAB gjør jobben for ca. 124 millioner kroner.
Billedtekst: