– For oss har dette vært en hyggelig vår, forteller daglig leder Joar Caspersen i Peab Asfalt. Med en økning på ni asfaltkontrakter i forhold til fjoråret, har Peab blitt største entreprenør på asfaltproduksjon til veiformål i år.
Til sammen 27 kontrakter sikret de seg med Statens vegvesen og fylkeskommunene, ni flere enn Veidekke og 11 flere enn NCC.
– Volum er viktig i asfalt, og vi har hatt "stang inn" på en rekke kontrakter i år. Oppdragene er kommet både i form av kontrakter der det hele er avgjort på pris, men også kontrakter som legger EPD til grunn, der kutt i CO2-utslipp er et avgjørende konkurranseelement. Lokalisering er et viktig element når kortest mulig transport er et viktig element som honoreres, og der har vi også vært heldige i år.
Konkurransefortrinn
Peab-sjefen forteller de har brukt tid på å øke kompetansen i asfaltvirksomheten. Både ved å ansette nye folk, og ved å styrke kompetanse internt. Blant annet har de har spisset lagene i år, for å spesialisere folkene på utleggersiden for ulike oppdrag. Det har blant annet resultert i egne utleggerlag som er drillet til å håndtere de store kontraktene.
– Peab har investert mye i til sammen fire egne bitumendepoter i Sarpsborg, Karmøy, Nord-Hordaland og Troms. Det betyr at vi er selvforsynte lokalt, og kan styre logistikken selv. Det er et klart konkurransefortrinn.
Peab Asfalt i Norge har i dag 17 asfaltfabrikker spredt over hele landet. Selskapet omsatte for ca 1,4 milliarder i 2021.
Reasfaltering Statens vegvesen og fylkeskommunene 2022 | |||
Entreprenør | Antall kontrakter | Tonn | Markeds-andel |
Peab | 27 | 785 342 | 38 % |
Veidekke | 18 | 562 947 | 26 % |
NCC | 16 | 473 795 | 24 % |
Velde |
6 |
173 153 | 9 % |
NordAsfalt | 2 | 94 652 | 3 % |
Totalt | 69 | 2 089 889 | 100 % |
– Lønnsomhet er viktigst
– Dette er et år med ekstreme økninger og usikkerhet rundt kostnader, som ikke kompenseres av de offentlige kundene. Det forsterker vår holdning om at vi ikke trenger å være størst for å være best.
– Når det er sagt så ser det ut som at asfaltbransjen samlet sett ikke er i en bærekraftig økonomisk situasjon og forrenter ikke den investerte kapitalen, noe som er blitt enda tydeligere i år. Jeg mener at tiden er inne for at vi og kundene skal sette oss sammen å finne bedre fordelinger av risikoer for å få en bærekraftig bransje, mener Martin Holmqvist.