Andreplassen holdes av Billerud & Løhren fra Eidskog med et anbud på 114,4 mill. De øvrige anbyderne er Kruse Smith (118,2 mill.), Contexo fra Mysen (119,4 mill.) og Veidekke (120,4 mill.).
Arbeidet skal utføres på fellesstrekningen E16/rv 2 like øst for Kongsvinger sentrum. De to bruene erstatter to gamle bruer som er modne for utskifting.
Den lengste er Norsenga bru, en 94,5 meter lang fagverksbru. Den erstatter en stålbjelkebru som krysser Kongsvingerbanen og et sidespor i spiss vinkel. Kjøretøyer med en vekt på opptil 60 tonn må kunne kjøre over brua. Årsaken er at den ligger like ved en tømmerterminal.
Trebru ved tømmerterminal
Med en slik beliggenhet er det bare rett og rimelig at nybrua blir en trebru. Tre blir brukt både fagverk og brudekke. Brua får tre spenn. Midtspennet blir 54,5 meter langt. På den ene siden av brua blir det påhengt en 3,5 meter bred gang/sykkelbane.
Ny Norsenga bru skal gå i traséen til den gamle. For å tilpasse brua til nye krav til fri høyde over jernbanen, må vegen heves på begge sider.
Den andre brua er Vingersnoret bru, en 33 meter lang spennarmert betongplatebru som er oppkalt etter elva Noret, som den krysser. Brua får to kjørefelt og gang/sykkelfelt.
Vegkropp blir flomvoll
Nye Vingersnoret bru skal også gå i traséen til den gamle. Trafikken er lagt utenom bruene på interimsbruer. Riving av interimsbruer og tilstøtende veger inngår i entreprisen. Tilstøtende omkjøringsveger skal også fjernes.
På en strekning på en knapp kilometer mellom de to bruene går E16/rv2 langs Glomma. Her skal vegen heves fordi vegkropen skal inngå i et flomsikringssystem.
I entreprisen inngår også anlegg av 2,1 km gang/sykkelveg langs E16/rv 2, etablering av nytt overvannsystem, ny belsyning, beplantning og støyskjerming og en rundkjøring.
Anleggstiden er beregnet til et år og 10 måneder.