Implenia er nr. to med 156,2 mill., og Veidekke er nr. tre med 166,5 mill. De tre som har gitt pris hadde tre tre første plassene etter forrige utlysning. Peab ledet den gangen også.
Det var uklarhet i konkurransegrunnlaget som var årsak til avlysningen.
Prisnivået lå litt lavere etter første utlysning. Peabs anbud var på 138,3 mill. Veidekke og Implenia ville ha henholdsvis 141,4 mill. og 141,8 mill. Byggeleder Alf S. Gotuholt i Statens vegvesen er ikke overrasket over at prisene har gått opp. Jobben er litt mer omfattende denne gangen, og det har vært prisstigning siden i fjor.
Tverrvegen skal gå mellom fylkesvegene 174 og 459. Fylkesveg 459 er også kjent som Ringveien, en liten ring som går såvidt utenom Jessheim sentrum.
Tverrvegen blir ikke mer enn 640 meter lang. På ca. halvparten av strekningen skal den følge traséen til en lokalveg gjennom et industriområde. Det som presser prisen opp, er en jernbanekryssing like nord for Jessheim stasjon. Vegen skal gå i kulvert under jernbanen. I krysningspunktet er det fire jernbanespor i dag. Et av dem skal fjernes, to av de tre andre må kunne brukes i hele anleggstiden.
Vedståelsesfristen går ikke ut før 1. oktober, men Gotuholt håper på anleggstart i god tid før den datoen.
Hjellnes Consult og Rambøll har prosjektert tverrvegen. Den skal være ferdig sommeren 2015.