Rogfast er et prosjekt hvor det bygges tunnel under Boknafjorden slik at E39 mellom Stavanger og Haugalandet blir fergefri. I tillegg skal det bygges en tunnelarm fra Kvitsøy og ned til hovedtunnelen.
Hovedtunnelen består av to løp med to kjørefelt i hvert løp. Tunnelen fra Kvitsøy er en enkeltløpet tunnel på 3,5 kilometer. I tillegg skal det bygges 1,6 kilometer vei i dagen. Hovedtunnelen er 27 kilometer lang og det dypeste punktet ligger 392 meter under havets overflate, og blir med det verdens dypeste og lengste undersjøiske veitunnel. Hovedtunnelen er delt inn i tre separate entrepriser som skal utlyses de nærmeste årene. Hele prosjektet har en prislapp på 20,6 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2031.
Entreprisen for Kvitsøytunnelen ble i august vunnet av arbeidsfellesskapet Hæhre/Risa ANS med en tilbudssum på 622 millioner kroner, og i september startet arbeidene. Det er distrikt Haugalandet som skal utføre asfalteringen på vegne av Peab Asfalt. Asfalten vil bli produsert ved verket på Karmøy og transportert med båt til Kvitsøy. Byggetiden for Kvitsøytunnelen vil pågå frem til 2024. Asfaltarbeidene skal utføres i perioden 2022 til 2024 og totalt skal det legges 19.000 tonn asfalt.
– Dette var en morsom kontrakt å vinne. Det er ikke hver dag vi får anledning til å sette verdensrekord. Aldri før har det blitt asfaltert vei så dypt under havets overflate. Vi vil takke Risa for tilliten som er vist oss og ser frem til å utføre oppdraget, sier regionsjef Midt og Vest Behzad Armingohar.
Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer