Den totale mangelen på interesse må ses i sammenheng med det opphetete byggemarkedet tidligere i år. Resultatet hadde sannsynligvis vært helt annerledes hvis bruene hadde blitt utlyst nå.
Det er § 11 – 8 i forskrift om offentlige anskaffelser som åpner for konkurranse med forhandlinger hvis ingen entreprenører gir anbud på en jobb. Byggherren står da fritt til å kan kontakt med hvem man vil. Oslo kommune ville ha kontakt med NCC og PA Entreprenør i tillegg til PEAB. Konkurranse med forhandlinger innebærer at ingen kort er lagt. Man kan forhandle om pris, byggetid og gjennomføringsmetode. Deltagerne får ingen informasjon om hva konkurrentene tilbyr.
Den ene av de to bruene er en 60 meter lang skråstagbru over E 6, som har fått navnet Trygve Lies bru. Den vil bli et landemerke. På Furuset er det allerede seks vegbruer og gangbruer som krysser E 6, men ingen konstruksjoner stikker over kjørebanene og gangbanene. Tårnet og bærekablene på skråstagbrua vil dermed skille seg klart ut.
Den andre brua blir også 60 meter lang. Brua får tre spenn, det lengste krysser Karihaugveien. Overbygningen består av et betongdekke som ligger på en stålkasse. Sett ovenfra vil brua med ramper ha form som en U. De to bruene inngår i en ny gangforbindelse mellom Furuset og Ellingsrudåsen.
Senest innen utgangen av september neste år skal begge bruene og gartnerarbeidet være fullført. Sannsynligvis vil iallfall brua over Karihaugvegen bli ferdig før den tiden.
Regningen for bruene blir litt høyere enn Samferdselsetaten i Oslo kommune regnet med før jobben ble utlyst i vår. Det er nå dekning i budsjettet for ekstrautgiftene. Kommunen tar det meste av regningen, men Statens vegvesen bidrar med rundt fem millioner kroner.