«Pedaltråkkommunene» fikk godt datagrunnlag

- Hvis jeg klarer å formidle nytteverdien ved bruk av geografiske informasjonssystemer til konferansedeltakerne, er jeg fornøyd. Smarte veger må bygge på geografisk innsikt og forståelse, sier Tore Jensen, teknisk rådgiver i Geodata as.

Geodata har bistått de fem første såkalte pedaltråkkommuner i Norge.
Geodata har bistått de fem første såkalte pedaltråkkommuner i Norge. Bilde: Jens Fiskbæk
Ola Hesstvedt
15. sep. 2016 - 09:17
Tore Jensen fra Geodata blir en av innlederne på konferansen Smarte Veger 2016.
Tore Jensen fra Geodata blir en av innlederne på konferansen Smarte Veger 2016.

- Jeg vil si at vi er helt i begynnelsen av å utnytte data som samles i en app hos den enkelte til nytte for fellesskapet. Dette er i høy grad demokratisk! Det gir også tilbakemeldinger om farlige kryss og strekninger, sier Tore Jensen. Kommunene Oslo, Ås, Ski, Asker og Bærum er våre pedaltråkkommuner så langt, og Geodata har bistått. Framtidige apper vil kunne anbefale den reisemåten som er best for den enkelte trafikant.

 

Også for «blålysetatene»

- Mange flere kommuner vil være sykkelkommune og kan gi syklistene anledning til å påvirke sykkelvegnettet slik at individ og samfunn kan planlegge godt og gjøre smarte vegvalg - både for syklister, gående og kjørende, sier Jensen. – Og for «blålysetatene» med krav om kort responstid, legger han til.

Med hovedfokus på sykling håper Tore Jensen på framtidsrettet data-oppmerksomhet blant planleggere, beslutningstakere og andre med interesse for gode liv i tettbebyggelser.

Veldig mange, med andre ord!    

Mer om konferansen Smarte Veger 2016  her:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.