EU har som mål å styrke konkurranseevnen innenfor europeisk luftfart, redusere miljømessige belastninger, forbedre flysikkerheten og øke kapasiteten.
Det skal skje blant annet ved å bidra til å realisere det satellittbaserte posisjoneringssystemet Galileo, Europas svar på amerikanernes GPS-system, samt å videreutvikle miljøovervåkingssystemet GMES (Global Monitoring Environmental System).
Utvikling av ulike anvendelser for satellittbasert kommunikasjon står også på programmet.
Alt i alt er det tilgjengelig over en milliard euro over en fireårsperiode i delprogrammet "Aeronautics and Space" som startet i 2003.
- Det var relativt få søknader fra Norge til aero-programmet i 2003, sier rådgiver Niels Peter Thorshaug i Norges forskningsråd.
- Uttellingen var til gjengjeld meget høy, i alle fall på deler av programmet. Resultatene fra søknadene til Galileo-programmet er foreløpig ikke klare.
- Vi etterlyser flere norske søknader både innenfor universitets- og høgskolesektoren og industrien. Kommisjonen er særlig opptatt av at små og mellomstore bedrifter (SMB) forsøker å delta. Fristen går ut i slutten av mars - for Galileo-programmet noe senere, sier Thorshaug.