I dag kunngjorde Statoil at selskapet går inn for å utsette det store Johan Castberg-prosjektet i Barentshavet.
Statens eget oljeselskap Petoro støtter utsettelsen.
– Vi er enige i at det var riktig å utsette denne beslutningen. Det har i det siste blitt litt mer usikkerhet rundt volumene og kostnadene for utbyggingen. I tillegg har vi forståelse for at partnerne trenger tid til å se nærmere på hva skatteendringene vil bety for dem, sier informasjonssjef Sveinung Sletten i Petoro.
Vil ha ilandføring
Petoro betaler ikke skatt selv, så skatteendringene til regjeringen vil ikke få betydning for dette selskapet.
– Vi er i utgangspunktet positive til å investere i den foreslåtte løsningen, men det har liten hensikt at vi går inn for dette alene. Det er nødvendig å finne en løsning selskapene kan enes om, sier Sletten.
Petoros andel i Johan Castberg er på 20 prosent.
Les mer: Statens oljeselskap advarer mot skatteendringer
Bøyelast er blitt mer aktuelt
Etter det Teknisk Ukeblad erfarer er det blitt mer interessant for partnerne i Johan Castberg å se nærmere på en løsning med en flytende plattform og bøyelast ute på feltet.
En studie Statoil gjennomførte i forkant av konseptvalget viste at en plattformløsning med bøyelast ville koste 10 milliarder kroner mindre enn ilandføring til et landanlegg. Dyre løsninger blir mer rammet av regjeringens reduksjon av friinntekten.
Analytiker Trond Omdal i Arctic Securities er enig i dette.
– En reduksjon i kapitalkostnadene på 15 prosent vil gi 20 prosent høyere nåverdi. Derfor vil en plattformløsning stå sterkere etter skatteendringene. Ilandføring har i dag en break even-pris på 70 dollar fatet, så det er marginalt, sier Omdal.
Han legger til at de ser en stor oppsidemulighet for feltet med de brønnene som skal bores fremover. Funn her vil styrke nåverdien til en oljeterminal på land.
Les også: 1000 milliarder kroner å tjene på norsk sokkel
Vurderer alternativer
Statoil sier at selskapet vil vurdere om det kan bli aktuelt med andre utbyggingsløsninger i lys av regjeringens skatteendringer, og bekrefter at ilandføringsanlegg vil bli særlig hardt rammet av skatteendringene.
– Vi tar fortsatt utgangspunkt i løsningen med ilandføring i Finnmark, men vi må se nærmere på hvordan skatteendringene slår ut. Reduksjonen av friinntekten treffer særlig marginale felt og prosjekter som trenger store investeringer i infrastruktur, sier pressekontakt Frederik Norman i Statoil til Teknisk Ukeblad.
Han fremhever at Statoil ikke driver politikk, men at selskapets oppgave er å skape verdier for sine aksjonærer.
– Dersom skatteendringene ikke hadde kommet ville det blitt ilandføring av Johan Castberg. Nå er det mer usikkert. Derfor trenger vi tid til å se nærmere på dette.
Les mer: Nytt skattenivå ville gjort Aasta Hansteen ulønnsomt
Må gjøre vurderinger
Petoro vil ikke kommentere om en plattformløsning har blitt mer aktuell nå.
– Det er viktig nå at partnerne gjør sine beregninger av hva den nye usikkerheten betyr for dem, sier Sletten.
Les mer: Skrugard-oljen skal til land