Hensikten med pilotprosjektet er å videreutvikle driftskontraktene i Region sør. En av forandringene er at det skal stilles større krav til egenregi både når det gjelder personell og sentrale maskintyper.
- Hittil har vi forlangt at minst 25 prosent av de som utfører arbeidet skal være ansatt hos den entreprenøren som får driftskontrakten. Fra og med 2019 øker vi kravet til 40 prosent, sier Inger Merete Haughem, som er koordinator i byggherreseksjonen i Region sør.
Nye krav til utslipp
- Vi skal også øke samhandlingsperioden til ni måneder, vi vil stille krav om at entreprenøren skal være godkjent om opplæringsbedrift for lærlinger, og vi vil stille krav om at utslippene fra maskinparken skal være i samsvar med kravene fra Hovedutvalget for samferdsel.
Haughem understreker at økte krav til entreprenøren også får konsekvenser for byggherren. - Når vi forlanger større egenandel av personell og maskinpark, må vi gi entreprenøren mulighet til å utnytte kapasiteten. Det vil derfor bli flere tilleggsbestillinger på vedlikeholdsarbeid, sier hun.
Fra fem til åtte år
Oppdraget som inngår i pilotprosjektet skiller seg fra tidligere driftskontakter i Vestfold både når det gjelder lengden på kontraktsperiode og geografisk utstrekning.
I Vestfold som i landet for øvrig har driftskontaktene hatt en varighet på fem år med opsjon på ett års forlengelse. Kontrakten som er utlyst nå, skal gjelde i åtte år. Opsjonen på forlengelse med et år gjelder fortsatt.
To områder i Vestfold
I de to første årene gjelder driftskontrakten området som heter Vestfold øst i dag. Det omfatter kommunene Horten, Nøtterøy, Tjøme og Tønsberg og en liten bit av Re. I de seks siste årene skal den gjelde det nye området Vestfold øst, som omfatter hele fylket øst for E18.
Bakgrunnen for at grensene flyttes først etter to år er at de nye grensene må koordineres med de gamle. Veidekke har driftskontrakten for det nåværende området Vestfold sør fram til 31. august 2019. Etter den datoen blir det bare to områder i Vestfold.