– Utviklingen innen vår bransje skjer så raskt, at vi trenger kontinuerlig påfyll av kompetanse. Vi har små muligheter til å henge med hvis opplæringen foregår med tradisjonelle kurs, forteller teknisk kanalsjef Nils-Ove Gamlem i Cisco Systems.
California-baserte Cisco Systems produserer nettverks- og datakommunikasjonsløsninger og er i sterk vekst verden over. Ved oslokontoret, som er en salgs- og støtteorganisasjon for nettverkskjempen, benytter de 80 ansatte nettbaserte opplæringsprogrammer, for å holde tritt med teknologiutviklingen og dertil rask produktendringstakt.
– Alle nyansatte trenger opplæring i selskapets produkter, teknologi og tankegang. Vår målsetting er at alle interne kurs skal være elektronisk tilgjengelige på våre intranettsider, forteller Gamlem, som er en pådriver internt for bruk av e-læring.
Bare i Europa rekrutterer selskapet 100 nye medarbeidere i måneden. En nyansatt må sette seg inn i en produktliste på 18.000 varelinjer.
Opplæringsprogrammene er de samme for alle konsernets 30.000 ansatte. Nye kurs dukker opp minst én gang i uken.
Bratt læringskurve
Arne Mørk begynte som graduate system engineer i Cisco etter nyttår. – Dette ser bra ut. Du kan jobbe selvstendig og effektivt. Det ligger masse informasjon i hver opplæringssesjon, og hjelpelenker viser vei til ytterligere informasjon hvis du har behov for det, sier Mørk etter en drøy uke med Ciscos e-læringsopplegg.
21-åringen har yrkesskoleutdanning innen data- og kontorfag og fullført læretid fra Siemens og Forsvaret. Som trainee skal han pendle mellom Skøyen og selskapets pan-europeiske utdanningssenter utenfor Brussel.
Overgangen til e-læring er ikke bare et kostnadsspørsmål. – Kostnadene ved tradisjonelle kurs og samlinger ligger ikke først og fremst i kursavgift, reise og opphold, men i at vi ikke er tilgjengelig for våre kunder og partnere, fremholder Nils-Ove Gamlem.
Like viktig er tidsperspektivet: – Internettklasserommet blir aldri fullt. Hele eller deler av organisasjonen kan nå heve kompetansen samtidig.
Multimedia
Utdanningsmoduler finnes innen salg, ledelse og markedsføring, samt en rekke tekniske kurs. De er fleksible, og medarbeiderne kan hoppe ut og inn av enkeltkurs som det passer dem. Programmet vet til enhver tid hvor langt de er kommet, slik at de ved neste pålogging kan fortsette der de slapp sist. Et rapporteringssystem sørger for å holde overordnede oppdatert om medarbeidernes fremdrift og om modulene er bestått eller ikke.
Opplæringsprogrammene tar i bruk alt fra tekst, lyd, bilde, video og Power Point, til animasjoner som viser bruken av produktene og virtuelle laboratoriesimuleringer der du kan trene på å konfigurere rutere. Den enkeltes opplæringsstrategi stakes ut i samråd med overordnede under medarbeidersamtaler som holdes fire ganger i året. – Men det er opp til den enkelte medarbeider å ta ansvar for egen læring, understreker Nils-Ove Gamlem.