Pirbrua er en 133 meter lang klaffebru som krysser Nidelva like før den renner ut i Trondheimsfjorden. I første omgang er det bare de som kjører, sykler eller går over brua som får glede av den. For båttrafikken er den fortsatt en barriere. Klaffen kan ikke heves før utstyr for regulering av lys og bommer kommer på plass i august. Dette hadde vært uakseptabelt over en viktig skipsled, men båttrafikken på Nidelva er beskjeden. Det er nesten bare fritidsbåter som har behov for å passere den nye brua. Klaffen er derfor ikke mer enn 16 meter lang. Når den heves, åpnes et 14 meter bredt seilingsløp i elva.
Brua har fem faste spenn i tillegg til klaffespennet. Bredden er hele 26 meter. Den skyldes at det er fire felt og gang/sykkelveg på begge sider. I første omgang blir bare ett felt åpnet i retning øst. Mer er det ikke behov for før Strindheimtunnelen åpnes i 2013. Den ene gang/sykkelvegen blir heller ikke åpnet med det første.
Regningen for Pirbrua kommer på rundt 150 millioner 2008-kroner. Beløpet omfatter alle utgifter - byggekostnader, grunnerverv, prosjektering, byggeledelse og moms. Prisen kunne vært mye høyere hvis Vegvesenet ikke hadde avlyst den første anbudskonkurransen.
Første utlysning av brubyggingen fant sted for to år siden. Den gangen ble alt entreprenørarbeiet samlet i én entreprise. Ett eneste anbud kom inn. Anbudsummen på 149 millioner kroner lå så høyt over Vegvesenets overslag at man bestemte seg for å splitte jobben i fire og lyse ut på nytt.
Oppsplittingen ble en knallsuksess. Summen av de fire kontraktene ble 81,3 millioner kroner! Den største gikk til Mesta som har støpt landkar, pilarer og brudekke for 33,406 millioner. Bladt Industries fra Ålborg i Danmark har levert og montert klaffen og stålbjelkene som bærer kjørebanen på begge sider av klaffespennet, i tillegg til rekkverk over hele brua. Kontraktsummen er på 32,946 millioner. Et annet dansk firma, SH-Group fra Svendborg har levert og montert det hydrauliske løfteutstyret som driver klaffen. Kontrakten på 10,504 millioner kroner omfatter også elektroarbeid. Pæling og montering av ledeverk i seilingsløpet har Fundamentering AS fra Trondheim utført for 4,476 millioner. Alle beløpene er de opprinnelige kontraktsummene.
Det er spesielt danskene som har fått prisen på brua ned. De danske anbudene lå langt under Vegvesenets overslag. Et annet dansk firma, Dissing+Veitling har også vært med på prosjekteringen av brua. Det er gjort i samarbeid med Cowi.
Opprinnelig var Pirbrua en del av Nordre Avlastningsveg (Naveg). Senere ble den overført til prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. Åpningen av brua betyr en kortere og enklere forbindelse mellom to av Trondheims havneområder, Nyhavna og Brattøra. Dessuten er det ikke lenger noen høydebegrensninger på kjøretøyene som skal inn på Nyhavna. Før Pirbrua ble åpnet var de avhengige av å komme seg gjennom en en jernbaneundergang som ikke er høy nok for de høyeste kjøretøyene. Denne undergangen blir stengt senere i år når jernbanen legges om i forbindelse med arbeid med dagsonen vest for Strindheimtunnelen. Da blir Pirbrua mye viktigere for adkomsten til Nyhavna.