- Her får vi vise hva vi kan, og lærerne får se kunnskapene våre ved dreiebenken, sier Steinar Apeland. 16-åringen fra Stavanger fullfører grunnkurs i mekaniske fag med et "mini-fagbrev". De siste ukene har Apeland og hans 50 medelever konstruert hver sine utelamper - fra tegnebrettet, via sammenføyning, elektroteknikk og maskinering til montering.
- Du blir mye mer gira når du skal lage noe selv, og du får vist mye mer av det du kan. Resultatet kan du sette den opp i hagen som et lysende bevis på eksamensinnsatsen.
PPD
Stikkord for den nye eksamensformen for yrkesfagene ved Randaberg er Planlegging, Produksjon og Dokumentasjon (PPD). - Hemmeligheten er å gi elevene et eierforhold til det de lager. PPD har vært en spore til ekstra motivasjon og innsats, sier Jan Helge Schultheiss, lærer i mekaniske fag.
Opplegget gir individuell frihet med hensyn til utforming og design. - Vi har tidligere vært altfor dårlige til å måle elevenes kreativitet og entreprenørkraft. Dessuten har mekanisk sektor tradisjonelt vært lite opptatt av formaspektet, fremholder Schultheiss.
Gjenspeiler arbeidet
Eksamensformen gjenspeiler en reell arbeidssituasjon. Elevene må planlegge, beregne og designe sitt egen produkt. De må løse alle tekniske utfordringer selv, og de må produsere tekniske tegninger til sammenstilling, maskinering, sveising, metodevalg og annen dokumentasjon i tråd med kravene til Norsk Standard.
- Dokumentasjonsdelen er særlig viktig, ikke minst i forhold til oljeindustrien her i Rogaland, sier Schultheiss.
Randaberg-læreren mener Reform 94 slo feil ut for yrkesfagene. Han håper PPD vil bre om seg også til andre skoler og at den praktiske tilnærmingen vil øke interessen for yrkesfagene, som i sin tur rekrutterer mange kandidater til ingeniørstudiene. Randaberg videregående skole vil søke om å få videreført PPD-modellen til videregående kurs 1 fra høsten. Steinar Apeland satser på elektromekaniske fag til neste år.