SAMFERDSEL: Jeg viser til mitt innlegg i TU 4007 og til Halldor Fosse sitt svar i TU 0108. Først vil jeg poengtere at det framgår av diverse artikler i ulike aviser at samferdselsministeren helt klart ser på rushtidsavgiften som et virkemiddel for å redusere bilbruken og bedre miljøet. Det kan synes som om det ikke primært er en mer effektiv utnyttelse av veiene våre hun er opptatt av.
Siden jeg skrev mitt innlegg, har jeg tenkt litt, navlebeskuende som jeg er, at en rushtidsavgift vil være til fordel for meg personlig. Som de fleste andre medlemmer av Tekna har jeg selvsagt skyhøy lønn og dermed råd til å betale rushtidsavgiften. Så når jeg cruiser forbi bussholdeplassen i min nyinnkjøpte Porsche, kan jeg vinke til de stakkarene som må ta bussen. Jeg er da såpass miljøvennlig at jeg lar det enorme beistet av en SUV stå hjemme i garasjen.
Tilbud og etterspørsel. Markedsprising. Ja, jeg er tilhenger av dette, men ikke når det gjelder offentlige goder. Skal operasjoner på sykehusene selges ut til høystbydende? Det er i prinsippet det samme som å innføre rushtidsavgift. Har du råd, kan du få lov til å jobbe fra 8 til 16, mens dere som har dårlig råd må jobbe fra 7 til 15 eller ta bussen. Hvis man betaler dobbel pris for en byggesøknad, slipper man gjennom køen fortere.
Pisk eller gulrot. Dagens regjering og mange før denne tyr nesten utelukkende til pisk og bruker ikke gulrot som et virkemiddel. Rushtidsavgift er pisk. Bedre kollektivtrafikk er gulrot. Der jeg bor mener jeg at kollektivtilbudet har blitt dårligere hvis man sammenligner med slik det var for 10 år siden. Da gikk bussene gjennom sentrum og mange slapp å skifte på Oslo S.
Jeg har mange konkrete forslag til hvordan kollektivtrafikken skal bli bedre og jeg undres over at ingen tilsynelatende jobber med sånne spørsmål. Hvorfor må bussen stå og stampe i samme kø som bilene ved passering av bomstasjonen (i hvert fall på Mosseveien)? Hvorfor sier statsministeren at han skal bedre forholdene for syklistene når så ikke skjer? Det er fordi det er enklere og mer innbringende å tyne flere avgiftskroner ut av folk flest.
Vidar Amundgård, fortsatt Tekna-medlem