PROSJEKTER

Planarbeidet komplett for å bygge ny E39 Mandal til Kristiansand

Nye Veiers forslag til detaljregulering for tilførselsveien Greipsland – Ime er lagt ut til offentlig ettersyn og på høring.

Slik skal ny tilførselsvei kobles til dagens E39 ved Ime i Mandal. Det er i løsningen lagt vekt på å løse de trafikale utfordringene forbi Ime skole.
Slik skal ny tilførselsvei kobles til dagens E39 ved Ime i Mandal. Det er i løsningen lagt vekt på å løse de trafikale utfordringene forbi Ime skole. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. mars 2020 - 09:04

Dermed er planarbeidet ferdig også for den siste delen av dette veiprosjektet.

Det skjer etter vedtak i utvalget drift og forvaltning i Lindesnes kommune 10. mars. Høringsfristen er 25. april 2020, melder Nye Veier i en pressemelding.

Nye Veiers prosjektleder Håkon Lohne. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Nye Veiers prosjektleder Håkon Lohne. Foto:  Nye Veier

– Dette er en merkedag for prosjektet. Det er jobbet målrettet med høy intensitet for å lande planen. Vi er kommet frem til løsninger i samarbeid med mange aktører, som utbyggerne av Sandnesheia, kommunen og andre interessenter. Det er lagt vekt på løsninger som bedrer trafikksituasjonen ved Ime skole. I planarbeidet har det også vært tett dialog med utbyggerne Marnarkrysset AS, slik at deres veiløsninger ses i sammenheng med våre. Til sammen løser det også trafikkutfordringene for Ime II, sier prosjektleder Håkon Lohne.

Planarbeidet for prosjektet E39 Mandal øst – Mandal by er delt i to detaljreguleringer:

Del 1 omfatter E39 fra Døle bru til Mandalskrysset, samt tilførselsveien mellom Mandalskrysset og Greipsland/Lindland.

Mens del 2 er detaljreguleringen for tilførselsveien Greipsland – Ime, som nå er lagt ut til offentlig ettersyn og på høring.

Anleggsarbeid i regi av totalentreprenør Hæhre har pågått på prosjektet siden oktober i fjor. Målet er å sette trafikk på veistrekningen fra Ime til Døle bru i desember 2021.

Petoro sier de legger bak seg et kvartal med stabil og god drift. Bildet viser Ivar Aasen-feltet i Nordsjøen.
Les også

Resultatfall for Petoro grunnet lavere gasspriser

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.