NYHETER

Planene for et nytt vegselskap er klar

Det nye vegselskapet skal ha ansvaret for syv prosjekter som de neste 20 år skal bygge ut disse for 130 milliarder kroner.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix Bilde: Grøtt, Vegard Wivestad
Jarle Skoglund
14. apr. 2015 - 10:21

Det er hovedinnholdet som avtalen som samarbeidspartiene Venstre, FrP, KrF og Høyre i dag lanserte om etableringen av et eget utbyggingsselskap for veg. 

Selskapet får ansvar for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde veg, på en helhetlig og sammenhengende måte.

Selskapet skal finansieres med statlige midler og med bompenger. Forutsigbar finansiering skal sikre en mer helhetlig tilnærming til veibygging. Målet er – litt enkelt sagt – mer veg for pengene.

 

Vegvesenet fortsatt viktig

Statens vegvesen vil fortsatt være landets viktigste vegutbygger, mens det nye selskapet får ansvar for noen utvalgte riksvegprosjekter. Oppstartporteføljen, det vi si de vegene som selskapet skal bygge ut i første omgang, er valgt ut med utgangspunkt i Nasjonal transportplan 2014-2023. Selskapet får et helhetlig ansvar for kvalitet og kvalitetssikring - fra planlegging til drift og vedlikehold av ferdig veg.

 

Syv prosjekter

Oppstartporteføljen skal bygges ut senest innen 20 år og med en samlet kostnad på 130 milliarder kroner. Den består av uutbygde prosjekter på disse strekningene:

  • E39 Lyngdal - Ålgård
  • E18/E39 Kristiansand - Lyngdal
  • E18 Langangen - Grimstad
  • E6 Kolomoen - Moelv
  • E6 Moelv - Ensby
  • E6 Ulsberg - Melhus
  • E6 Ranheim - Åsen
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.