Arbeidet omfatter planlegging og prosjektering av E39 Rogfast fra Harestad i Randaberg kommune til Laupland i Bokn kommune. Frist for levering av tilbud er 24. april.
– Dette er et stort oppdrag og en viktig milepæl for Rogfast, sier prosjektleder Tor Geir Espedal.
Planlegging og prosjektering betyr arbeid med forprosjekt, konkurransegrunnlag (tegninger og illustrasjoner), og byggeplan (arbeidstegninger og data for bygging).
Arbeidet inkluderer også planlegging og prosjektering av tunnelarmen til Kvitsøy. I tillegg er det snakk om planlegging og prosjektering av dagsoner i Randaberg, på Kvitsøy og på Bokn.
Planlegging og prosjektering av massedeponi Mekjarvik sør, på Kvitsøy, i Arsvågen og i området Knarholmen er også en del av kontrakten som er lyst ut. På Bokn er det i tillegg opsjon på planlegging og prosjektering av kryss ved Knarholmen, kryss på Austre Bokn og endel støytiltak mellom kryssene.
E39 Rogfast blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel. Tunnelen vil også bli den dypaste i verden, med laveste punkt på 385 meter under havoverflata.