Samferdselsutvalget gikk i sitt møte før helga enstemmig inn for at at den nye Grøtta bru skal bygges i aluminium, og at det inngås en Fou-kontakt med Leirvik for
bygging av den nye brua.
![Ole Johan Østvedt (t.v) i Neo Maritime forteller at de ser på skip som kan frakte 100.000 tonn.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837911/%25C3%2598stvedt2.jpg)
Vil forenkle CO2-lagring: – Vi ser på skip som kan frakte 100.000 tonn
Første i sitt slag
Den nye fylkesveibrua i Rauma kommune kommer derfor høyst sannsynlig å bli den første veibrua som bygges med profiler i aluminium. Forsmo bru i Grane i Nordland var den første aluminiumsbrua beregnet for biltrafikk da den kom på plass i 1994. Men denne er bygget som en kassebru med innvendig fagverk, alt i aluminium.
I Trondheim forgår byggingen av den 55 meter lange Hangarbrua, en ny gang- og sykkelbru som skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon på sykkelrutestrekningen Gildheim-Leangbrua.
Gunstig livsløpsregnestykke
Det er bærekraftperspektivet som veier tungt når man i Møre og Romsdal fylkeskommune faller ned på en aluminiumsalternativet.
– Isolert sett har aluminiumer et høyt utslipp av CO2 i produksjonsfasen, men om en tar med driftsfase og sluttfase i regnestykket, er totalutslippet av klimagasser lavere enn for stål og betong, heter det i fylkeskommunedirektørens innstilling til samferdselutvalget 30. august.
Aluminium har med resirkulert metall lavere CO2-utslipp i produksjonsfasen enn
tradisjonell aluminium, mindre vedlikehold enn betong i driftsfase, lengre levetid
enn betong og kan resirkuleres.
Kostnadsrammen for prosjektet er på 44,5 millioner kroner, og ligger inne i fylkeskommunens investeringsprogram for perioden 2024-2031.
![Denne gang- og sykkelbrua i Albstadt, helt syd iTyskland, er armert med tekstilnett. Foreløpig er den kun brukt i konstruksjoner som ikke er utsatt for store belastninger.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834789/bro_albstadt_1920x1080.jpg)
Denne broen støttes opp av det som kan bli fremtidens armering