Derfor er Statens vegvesen ved utbyggingsdivisjonen allerede ute og inviterer til møte med informasjon om kommende entrepriser for E39 Rogfast.
6. januar inviterer de til digitalt møte om prosjektet, der entreprenører og rådgivere kan gi innspill på ulike deler av prosjektet.
Her vil prosjektleder Tor Geir Espedal og andre fra hans team orientere om nærmere om status for de enkelte entreprisene:
- E15 Kvitsøytunnelen og vei i dagen på Kvitsøy
- E02 Boknafjordtunnelen midt
- E03 Boknafjordtunnelen sør
- E04 Boknafjordtunnelen nord
- E07 Elektro
- Krav til ytre miljø i prosjektgjennomføringen
- Geologiske forhold
Møtet skal gjennomføres på Teams, og for å sikre god teknisk gjennomføring av møtet, er det satt et tak på antall møtedeltakere på maks 200 personer. Påmelding skjer til ole.christian.espedal@vegvesen.no innen 18. desember.
I etterkant av møtet ønsker Statens vegvesen å gi muligheter for individuelle samtaler for entreprenører og rådgivere som ønsker det. Samtalene vil foregå i januar/februar 2021.
Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt
Øker statlig finansiering
Det var vesentlig høyere tilbud enn antatt som gjorde at Statens vegvesen så seg nødt til å avlyse den første av tre store tunnelkontraktene, Kvitsøykontrakten. Prognosen for sluttkostnad ville slik tilbudene lå, ende over kostnadsrammen som var vedtatt av Stortinget, og prosessen måtte stoppes.
Nå har det vært en bred gjennomgang av prosjektet der kostnadsoverslaget, gjennomføringsstrategi og forutsetninger for finansieringsopplegget er vurderte på nytt.
Blant annet er det avdekket at bompengeselskapet ikke klarer å finansiere sin del av investeringskostnadene på grunn av økt byggetid og begrensninger i den fylkeskommunale lånegarantien.
Forslag til ny finansieringsplan for prosjektet viser derfor at det er nødvendig å øke den statlige finansieringsdelen av prosjektet.
Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030
Uenige om kostnadsrammen
Basert på oppdatert kostnadsanslag har Statens vegvesen foreslått en ny styringsramme på 20.600 millioner 2020-kroner og en ny kostnadsramme på 22.530 millioner 2020-kroner.
En ekstern kvalitetssikrer har også sett på kostnadsoverslagene, og deres anbefaling er en revidert styringsramme på 19.500 millioner kroner og kostnadsramme på 24.800 millioner kroner.
Vurderingen av de geologiske forholdene er det som gjør at kostnadsoverslagene er såpass forskjellige.
Samferdselsdepartementet har klokelig valgt de høyeste tallene fra begges vurderinger, og anbefalingen til Stortinget er å vedta en styringsramme på 20.600 millioner kroner og kostnadsramme på 24.800 millioner kroner.