Atskillelsen skal skje ved at vegen legges i kulvert under jernbanen. Kulverten skal sliskes gjennom en åpning i banen i løpet av en togfri helg i slutten av oktober. Vegvesenet får 57 timer og 45 minutter til disposisjon.
Sliskingen blir en omfattende jobb. Kulverten blir 30 meter lang og 12 meter bred. Vekten blir ca. 1 000 tonn.
De store dimensjonene skyldes at veg og bane ikke skal krysse hverandre i rett vinkel. Dessuten blir det to spor over kulverten fordi den skal gå under krysningssporet ved Tretten stasjon.
Det nye nye krysningspunktet vil ligge nord for den nåværende planovergangen. På en strekning på ca. 400 meter blir fylkesveg 254 enten lagt om eller utbedret. En 10 meter lang bru over en bekk inngår i denne strekningen. Oppdraget omfatter også omlegging av til sammen 500 meter lokalveger og adkomstveger.
Norconsult har prosjektert konstruksjonene, Sweco har prosjektert vegene. Undergangen skal være klar til bruk 1. desember.