Flyene blir lettere når de bygges av fiberforsterket plast, bruker mindre drivstoff, forurenser mindre - og plast korroderer ikke og inneklimaet bedre.
Kabinluften kan holdes på et høyere fuktighetsnivå og utbruddene av "flyinfluensa" bør kunne bli færre. Det hevder Boeings prosjektansvarlige, direktør Robert Pollack.
Boeings planlagte B7E7 Dreamliner er flyet som skal redde fabrikken i den ødeleggende konkurransen mot europeiske Airbus.
Airbus selger som bare det, særlig etterspurt er mellomstore fly i klassen A320 som tar inntil 200 passasjerer. Poenget med A320 er at denne typen Airbus er rommeligere, stillere og mer økonomisk enn like store Boeingfly.
Tiden har på en måte løpt fra amerikanerne og mest forbauset av alle er ingeniørene i Toulouse, der Airbus har hovedkvarter:
Alain Garcia (teknisk sjef) sa i fjor til Teknisk Ukeblad at han ikke kan begripe hva Boeing tenker på når de fortsetter å bygge på 737 som mellomklassemodell.
Boeing har hittil ikke helt fått det til, men satser nå stort: Modell B7E7 skal ta 200+ passasjerer, fly i Mach 0,9 og bygges stort sett i fiberforsterket epoksyplast.
B7E7 er en midlertidig betegnelse, ganske sikkert kommer flyet til å hete B787.
Fordelen med byggeteknikken er 20 prosent lavere vekt og kraftig økt korrosjonsmotstand. Dette siste er minst like viktig som det første.
I og med at kabinen ikke er bygget av korroderende aluminium, kan fuktighetsgraden inne i flyet økes med 10 prosent. Passasjerene får det langt mer behagelig og utbruddene av "flyinfluensa" bør kunne bli langt mindre hyppige.
Dessuten gjør 20 prosent lavere vekt og bedre vinge-aerodynamikk, at forbruket målt i liter pr. passasjerkilometer beregnes å synke til under 0,003. DET er i så fall rekord i flyverdenen.
Det gjenstår å se om lavere forbruk slår ut på billettprisene....