Det er selskapet Velozzi i Los Angeles som nå viser de første bildene av den ladbare hybriden Solo.
Bilen, som er under utvikling, er en såkalt crossover-SUV. Den skal etter planen settes i produksjon ved årsskiftet 2011/2012 og kan således ta opp konkurransen med Tesla Motors fra samme delstat og deres bebudede familiebil Model S.
Seriehybrid
Som de andre plug-in-hybrider på tegnebrettet skal Solo utrustes med litium-ionebatterier. I tillegg henter den energi fra regenerativ bremsing som lagres på super-kondensatorer.
I likhet med General Motors Chevy Volt blir Velozzi-SUV-en en seriehybrid, der hjelpemotoren kun genererer strøm til batteriene og ikke kraft til drivlinja. Men i stedet for en stempelmotor, skal strømmen til Solo altså besørges av en liten gassturbin som kan brenne nærmest hva som helst av drivstoff.
Ikke første gang
Gassturbiner er vanlig på for eksempel fly og båter og til kraftproduksjon på oljeinstallasjoner. Men på biler er det fortsatt en sjeldenhet.
Ett av dem er den smått legendariske elbilen fra General Motors, EV1, som faktisk også kom i en hybridversjon i 1993 med nettopp en liten gassturbin på plass.
Les også: Ny film: Elbilens hevn
Det er dessuten i ferd med å komme til flere produsenter av små turbiner myntet på bilindustrien.
Kjapp familiebil
Velozzi er foreløpig sparsom med de tekniske detaljene, for eksempel rundt størrelse/produsent av batteriene og tilsvarende på turbinen. Alle underleverandører og samarbeidspartnere skal presenteres senere, varsler selskapet.
Det er derimot ingen hemmelighet at Velozzi allerede samarbeider med den tyske industrikjempen Bayers amerikanske datterselskap Bayer MaterialScience.
I pressemeldingen brukes begrepet «micro turbine». Dermed er det grunn til å tro at denne leveres fra Capstone Turbine Corporation som eier varemerket Microturbine.
Velozzi informerer om at familiebilen vil klare et drivstofforbruk på 0,23 liter per mil, 0-96 km/t på 6 sekunder og en toppfart på 209 km/t.