Polestar 2 blir nå tilgjengelig i rimeligere varianter. Det melder produsenten i en pressemelding.
Det er snakk om utgaver med én motor (forhjulstrekk), hvor du kan velge om du vil ha et stort eller et mindre batteri. Bilene får også mindre ekstrautstyr som standard, slik at startprisene blir lavere.
Her følger noen nøkkelspesifikasjoner. De to første modellene er nye, den siste modellen er lik den som allerede finnes, men er blitt billigere på grunn av mindre standardutstyr:
Modell | Batterikapasitet | Effekt | Foreløpig WLTP-rekkevidde | Foreløpig WLTP-forbruk | Pris (fra) |
Standard range single motor |
64 kWh | 165 kW/330Nm | 420-440 km | 17,1-18 kWh/100 km |
389.000
|
Long range single motor | 78 kWh | 170 kW/330 Nm | 515-540 km | 17,1-18,3 kWh/100 km |
409.000 |
Long range dual motor | 78 kWh | 300 kW/660 Nm | 450-480 km | 19,5 - 20,3 kWh/100 km | 429.000 |
Startprisen på 389.000 kroner inkluderer vrakpant og leveringsomkostninger, og er dermed rundt 25.000 kroner rimeligere enn hva konkurrenten Tesla Model 3 Standard Range Plus begynner på inkludert levering. Merk at utstyrsnivå og spesifikasjoner varierer mellom de to rivalene.
Varmepumpe
Nytt er det også at bilen kan leveres med varmepumpe. Dette blir ekstrautstyr. Det har fra starten vært varslet at bilen etterhvert vil komme med dette, og nå har det altså skjedd.
Polestar melder at varmepumpen kan øke rekkevidden med hele 10 prosent sammenliknet med versjonen uten varmepumpe ved en utetemperatur mellom fem og 15 grader celsius.
Tidligere var blant annet panoramaglasstak, premium-høyttaleranlegg, oppvarmet ratt, oppgraderte LED-frontlykter og 360-kamera inkludert i startprisen på 469.000 kroner. Nå er dette ekstrautstyr.
Polestar-sjef Thomas Ingenlath, som vi intervjuet i elbilpodkasten "Elbil - Teknisk sett", sier i pressemeldingen at de utvider valgmulighetene for å virkelig gi fart til Polestar 2. Med andre ord håper de endringene vil øke salget.
Det er noe ventetid på modellene, da Polestar oppgir oktober som leveringsmåned på bestillinger som legges inn i dag.
Lengre rekkevidde
Ut ifra spesifikasjonene er versjonene med forhjulstrekk mer energieffektive enn utgaven med firehjulstrekk. Høyt forbruk var noe av det som trakk ned da vi testet bilen i fjor.
Den anslåtte WLTP-rekkevidde passerer nå 500 kilometer med god margin dersom du går for utgaven med stort batteri og forhjulstrekk.
Her er testen vår av Polestar 2: «Grådig og grasiøs».
Én kommune troner på toppen: Fikk over dobbelt så mye vindkraftpenger som nummer to