Da er Polestar i gang for alvor. I dag starter produksjonen av den Volvo-beslektede Polestar 1 i en splitter ny fabrikk.
– Dette er et enormt stolt øyeblikk for hele Polestar-teamet, sier bilprodusentens toppsjef Thomas Ingenlath i en pressemelding.
Den nye fabrikken ligger i Chengdu, hovedstaden i Sichuan-provinsen vest i Kina. Her skal fabrikken produsere 500 eksemplarer i året av Polestar 1, som er kinesersvenskenes hybridbil med 600 hk og 1000 Nm. Totalt skal det bygges kun 1500 eksemplarer av den eksklusive bilen, som blant annet får et karosseri i karbonfiber. I Norge vil bilen koste fra 1.665.000 kroner og oppover.
Fabrikken er tegnet av Snøhetta, og teller blant annet egen testbane, kundesenter og et atrium med utsikt til fabrikkhallen.
– Å designe Polestars første produksjonsfasiliteter har vært et utfordrende og ekstremt inspirerende prosjekt for oss, sier Snøhettas Kjetil Trædal Thorsen.
Snart Polestar 2
Hva så med den helelektriske Polestar 2, som blir langt rimeligere og langt mer overkommelig for nordmenn?
Produksjonen av denne vil skje i Luqiao på østkysten, der Volvo-eier Geely allerede har en stor produksjon. Bilen vil få en modulær batteripakke på 78 kWh, firehjulstrekk med 150 kW-motorer både foran og bak (408 hk). Til sammen vil disse kraftverkene by på 660 Nm, og en aksellerasjon fra 0-100 km/t på under fem sekunder. Polestar oppgir en rekkevidde på rundt 500 kilometer etter WLTP-normen, og hurtiglading skal skje med en kapasitet på inntil 150 kW.
Polestar 2-produksjonen starter tidlig neste år. For tiden er elbilen på en promoturné som går over store deler av den vestlige verden.
Til Oslo kommer bilen i oktober, der den vil være på plass i verdens første Polestar-butikk i Øvre Slottsgate.
Foreløpig pris ved introduksjonen er 59.000 euro, og bilen skal kunne leveres mai neste år. Det skal imidlertid også komme en rimeligere modell, som er oppgitt å starte på rundt 40.000 euro.