ELBIL

Polestar skal sette Precept i produksjon

Skal bli karbonnøytral.

JPG_Medium-DSCF2168
JPG_Medium-DSCF2168
Marius ValleMarius ValleJournalist
28. sep. 2020 - 19:00

Polestar melder at de skal sette konseptbilen Precept i produksjon. Dette er en fireseters «grand coupé» med en mengde fremtidsteknologi. Den ble presentert tidligere i år.

Bilen, som selvsagt er helelektrisk, kommer imidlertid ikke med det aller første. Polestar-sjef Thomas Ingenlath sier at produksjonen er minst tre år unna.

Så i mellomtiden får vi nok stifte bekjentskap med minst én ny Polestar-modell, den kommende SUV-en Polestar 3.

Ifølge produsentens pressemelding er Precept under utvikling. Da konseptet ble presentert i februar var hensikten å illustrere produsentens fremtidsvisjoner. Skal vi tro pressemeldingen, var tilbakemedingene de fikk utslagsgivende for å ta avgjørelsen om å gjøre bilen til virkelighet.

– «Slående. Spektakulær. Banebrytende. Vi vil se den på veien!» var det pressen skrev om Precept, og kundene sa «vi vil ha den». Så vi bestemte oss for å bygge den, sier CEO i Polestar, Thomas Ingenlath i meldingen.

Han mener at Precept skal representere endringer i bilindustrien. Bilen skal etter planen har null netto utslipp av CO2-ekvivalenter når den er levert. Men han mener også at målet om å levere klimanøytrale biler er et langsiktig mål.

Så får vi minne herr Ingenlath om at Volkswagen allerede hevder at de får til dette til med sin ID.3 – om enn ved å blant annet sjonglere klimakvoter.

Laget av lin og resirkulert plast

Polestar Precept er en firedørs, fireseters konseptbil. <i>Foto:  Polestar</i>
Polestar Precept er en firedørs, fireseters konseptbil. Foto:  Polestar

Precept-konseptet skal lages med interiør av bærekraftige materialer, blant annet resirkulerte plastflasker, fiskenett og korkvinyl. Karosseriet og interiøret er laget delvis i et komposittmateriale av linfiber og harpiks. Dette er utviklet av sveitsiske Bcomp, som også leverer materialet til den nye elektriske lastebilen Volta Zero. Vi antar Polestars bruk blir den samme, altså å lage karosseripaneler som er bionedbrytbare, og som kan brennes ved resirkulering.

Bilen skal for øvrig bygges i Kina, og et nytt produksjonsanlegg skal etableres i forbindelse med denne bilen. Dette skal være et karbonnøytralt anlegg.

Polestar har allerede en fabrikk er i Chengdu i Sichuan-provinsen i Kina. Her setter de sammen lavvolumbilen Polestar 1. Om de ser for seg et tilsvarende prisnivå på Precept, er det ikke utenkelig at den kan passe inn i produksjonen her.

Dette er et fjellområde med mye nedbør, og dermed også mye vannkraft. Vannkraftkapasiteten skal være 90.000 megawatt her, så i utgangspunktet bør det ikke være noe stort hokus-pokus å skaffe energi med lavt karbonavtrykk. 

En annen fordel med å produsere her er at biler kan transporteres vestover med tog, og ikke nødvendigvis må fraktes på skip.

Polestars første fabrikk ligger i Sichuan-provinsen vest i Kina. <i>Foto:  Polestar</i>
Polestars første fabrikk ligger i Sichuan-provinsen vest i Kina. Foto:  Polestar

Ukjent fabrikklokasjon

Polestar sier imidlertid ingenting om hvor de tenker å produsere. Polestar 2 produseres i Luqiao, omtrent 30 mil sør for Shanghai. 

Bærekraft skal imidlertid være svært viktig for bilmerket.

- Kina er et hjemmarked for Polestar, og vi ser driven for økt bærekraft her. Med denne nye fabrikken vil vi igjen heve standarden, med et mål om å produsere den mest avanserte, premium elbilen i Kina med lavest mulig CO2-avtrykk, sier Ingenlath i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Moderne biler er utstyrt med mange sensorer. Bilen på bildet har en lidar-sensor på taket.
Les også

Derfor stopper ikke sensorer bilen fra å kjøre i en vegg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.