Polestar melder at de skal sette konseptbilen Precept i produksjon. Dette er en fireseters «grand coupé» med en mengde fremtidsteknologi. Den ble presentert tidligere i år.
Bilen, som selvsagt er helelektrisk, kommer imidlertid ikke med det aller første. Polestar-sjef Thomas Ingenlath sier at produksjonen er minst tre år unna.
Så i mellomtiden får vi nok stifte bekjentskap med minst én ny Polestar-modell, den kommende SUV-en Polestar 3.
Ifølge produsentens pressemelding er Precept under utvikling. Da konseptet ble presentert i februar var hensikten å illustrere produsentens fremtidsvisjoner. Skal vi tro pressemeldingen, var tilbakemedingene de fikk utslagsgivende for å ta avgjørelsen om å gjøre bilen til virkelighet.
– «Slående. Spektakulær. Banebrytende. Vi vil se den på veien!» var det pressen skrev om Precept, og kundene sa «vi vil ha den». Så vi bestemte oss for å bygge den, sier CEO i Polestar, Thomas Ingenlath i meldingen.
Han mener at Precept skal representere endringer i bilindustrien. Bilen skal etter planen har null netto utslipp av CO2-ekvivalenter når den er levert. Men han mener også at målet om å levere klimanøytrale biler er et langsiktig mål.
Så får vi minne herr Ingenlath om at Volkswagen allerede hevder at de får til dette til med sin ID.3 – om enn ved å blant annet sjonglere klimakvoter.
Laget av lin og resirkulert plast
![Polestar Precept er en firedørs, fireseters konseptbil. <i>Foto: Polestar</i>](https://images.gfx.no/290x/2534/2534492/Skjermbilde%25202020-02-25%2520kl.%252012.05.31.png)
Precept-konseptet skal lages med interiør av bærekraftige materialer, blant annet resirkulerte plastflasker, fiskenett og korkvinyl. Karosseriet og interiøret er laget delvis i et komposittmateriale av linfiber og harpiks. Dette er utviklet av sveitsiske Bcomp, som også leverer materialet til den nye elektriske lastebilen Volta Zero. Vi antar Polestars bruk blir den samme, altså å lage karosseripaneler som er bionedbrytbare, og som kan brennes ved resirkulering.
Bilen skal for øvrig bygges i Kina, og et nytt produksjonsanlegg skal etableres i forbindelse med denne bilen. Dette skal være et karbonnøytralt anlegg.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Polestar har allerede en fabrikk er i Chengdu i Sichuan-provinsen i Kina. Her setter de sammen lavvolumbilen Polestar 1. Om de ser for seg et tilsvarende prisnivå på Precept, er det ikke utenkelig at den kan passe inn i produksjonen her.
Dette er et fjellområde med mye nedbør, og dermed også mye vannkraft. Vannkraftkapasiteten skal være 90.000 megawatt her, så i utgangspunktet bør det ikke være noe stort hokus-pokus å skaffe energi med lavt karbonavtrykk.
En annen fordel med å produsere her er at biler kan transporteres vestover med tog, og ikke nødvendigvis må fraktes på skip.
![Polestars første fabrikk ligger i Sichuan-provinsen vest i Kina. <i>Foto: Polestar</i>](https://images.gfx.no/290x/2463/2463969/Polestar%2520Chengdu%2520Production%2520Centre%2520001.jpg)
Ukjent fabrikklokasjon
Polestar sier imidlertid ingenting om hvor de tenker å produsere. Polestar 2 produseres i Luqiao, omtrent 30 mil sør for Shanghai.
Bærekraft skal imidlertid være svært viktig for bilmerket.
- Kina er et hjemmarked for Polestar, og vi ser driven for økt bærekraft her. Med denne nye fabrikken vil vi igjen heve standarden, med et mål om å produsere den mest avanserte, premium elbilen i Kina med lavest mulig CO2-avtrykk, sier Ingenlath i pressemeldingen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![Henrik Svensson i Polestar avduket selskapets første modell uten bakrute. Videoen som filmer 64 et 64 graders synsfelt bakover, kan ses på et display i bilens speil innvendig. Det har egen elektronisk krets og prosessor uavhengig av den store skjermen.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841744/IMG_1546.jpg)
Polestars nye modell har ingen bakrute