Polestar melder at de skal sette konseptbilen Precept i produksjon. Dette er en fireseters «grand coupé» med en mengde fremtidsteknologi. Den ble presentert tidligere i år.
Bilen, som selvsagt er helelektrisk, kommer imidlertid ikke med det aller første. Polestar-sjef Thomas Ingenlath sier at produksjonen er minst tre år unna.
Så i mellomtiden får vi nok stifte bekjentskap med minst én ny Polestar-modell, den kommende SUV-en Polestar 3.
Ifølge produsentens pressemelding er Precept under utvikling. Da konseptet ble presentert i februar var hensikten å illustrere produsentens fremtidsvisjoner. Skal vi tro pressemeldingen, var tilbakemedingene de fikk utslagsgivende for å ta avgjørelsen om å gjøre bilen til virkelighet.
– «Slående. Spektakulær. Banebrytende. Vi vil se den på veien!» var det pressen skrev om Precept, og kundene sa «vi vil ha den». Så vi bestemte oss for å bygge den, sier CEO i Polestar, Thomas Ingenlath i meldingen.
Han mener at Precept skal representere endringer i bilindustrien. Bilen skal etter planen har null netto utslipp av CO2-ekvivalenter når den er levert. Men han mener også at målet om å levere klimanøytrale biler er et langsiktig mål.
Så får vi minne herr Ingenlath om at Volkswagen allerede hevder at de får til dette til med sin ID.3 – om enn ved å blant annet sjonglere klimakvoter.
Laget av lin og resirkulert plast
Precept-konseptet skal lages med interiør av bærekraftige materialer, blant annet resirkulerte plastflasker, fiskenett og korkvinyl. Karosseriet og interiøret er laget delvis i et komposittmateriale av linfiber og harpiks. Dette er utviklet av sveitsiske Bcomp, som også leverer materialet til den nye elektriske lastebilen Volta Zero. Vi antar Polestars bruk blir den samme, altså å lage karosseripaneler som er bionedbrytbare, og som kan brennes ved resirkulering.
Bilen skal for øvrig bygges i Kina, og et nytt produksjonsanlegg skal etableres i forbindelse med denne bilen. Dette skal være et karbonnøytralt anlegg.
Polestar har allerede en fabrikk er i Chengdu i Sichuan-provinsen i Kina. Her setter de sammen lavvolumbilen Polestar 1. Om de ser for seg et tilsvarende prisnivå på Precept, er det ikke utenkelig at den kan passe inn i produksjonen her.
Dette er et fjellområde med mye nedbør, og dermed også mye vannkraft. Vannkraftkapasiteten skal være 90.000 megawatt her, så i utgangspunktet bør det ikke være noe stort hokus-pokus å skaffe energi med lavt karbonavtrykk.
En annen fordel med å produsere her er at biler kan transporteres vestover med tog, og ikke nødvendigvis må fraktes på skip.
Ukjent fabrikklokasjon
Polestar sier imidlertid ingenting om hvor de tenker å produsere. Polestar 2 produseres i Luqiao, omtrent 30 mil sør for Shanghai.
Bærekraft skal imidlertid være svært viktig for bilmerket.
- Kina er et hjemmarked for Polestar, og vi ser driven for økt bærekraft her. Med denne nye fabrikken vil vi igjen heve standarden, med et mål om å produsere den mest avanserte, premium elbilen i Kina med lavest mulig CO2-avtrykk, sier Ingenlath i pressemeldingen.
Derfor stopper ikke sensorer bilen fra å kjøre i en vegg