Det var 8. november 2018 at fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankbåten Sola TS og sank i Hjeltefjorden i Hordaland.
Politiet har tre mistenkte i saken: Losen på Sola TS, vaktsjefen på KNM Helge Ingstad og en person ved trafikksentralen på Fedje.
Politiet uttalte først at de regnet med å fullføre etterforskningen og ta en påtalemessig beslutning før sommeren. Den fristen blåste de.
Påtaleansvarlig Ole Bjørn Mevatne sier til TU mandag at etterforskningen snart er over.
– Det er svært lite etterforskning som gjenstår, sier han.
Mevatne sier det er usikkert hvorvidt de vil vente med å ta en påtalemessig beslutning til havarikommisjonen er ferdig med sin endelige rapport.
– Det er ikke gitt at vi vil vente helt til november da kommisjonen skal levere sin rapport. Siden det er mange aktører involvert i saken, er det foreløpig vanskelig å si nøyaktig når vi er klare til å ta en beslutning, sier Mevatne.
Ingenting som tilsier feil med trikken eller infrastrukturen
Losen, vaktsjefen og trafikksentralen
Politiet har tre mistenkte i saken.
Losen på tankskipet har vært mistenkt for brudd på navigasjonsreglene nærmest fra første stund. Reglene som kan ha blitt brutt går blant annet ut på om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til KNM Helge Ingstad som kom imot.
Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen som var ansvarlig på broen da kollisjonen fant sted.
Personen ved trafikksentralen på Fedje skal være mistenkt for uforstand i tjenesten.
Avdelingsdirektør i Havarikommisjonen Dag Sverre Liseth leder granskingen og har lovet å holde seg innenfor sine egne retningslinjer om å levere rapport senest 12 måneder etter ulykken.
Hans lovnad er å levere en helt eller nesten ferdig rapport nøyaktig på årsdagen for ulykken, 8. november.
TU spurte han i mai om hvorfor det tar et helt år å ferdigstille rapporten. Svaret lød som følger:
– Hvis dette kun handlet om å finne hendelsesforløpet og de direkte sammenhengene mellom hva som skjedde rundt ulykken, ville ikke dette tatt lang tid. Det krevende arbeidet er å finne de bakenforliggende årsakene, som skal bidra til læring og at dette ikke skjer igjen, sa Liseth.
Ekstern gransking av bergingen
I tillegg til politiets og havarikommisjonens etterforskninger vedtok Stortinget i mai en egen ekstern gransking fregatt-bergingen.
Regjeringen bestemte i juni at fregatten ikke vil bli reparert. De ser heller på mulighetene for å erstatte fregatten, uten å ha noen løsning klar.
Ifølge Forsvarsmateriell sine utregninger ville det kostet mellom 12 og 14 milliarder kroner å reparere fregatten, mens en flunkende ny fregatt anslo de til mellom 11 og 12 milliarder.
Helge Ingstad-ulykken: Beskylder spansk verft for sikkerhetskritiske feil