Under et innlegg på Byggedagene gjorde Lundteigen det helt klart at han ønsket en mer forpliktende Nasjonal transportplan.
Må få midler
Lundteigen ville ha ordninger som sikrer at de prosjektene som blir trukket frem i NTP får midler slik at de blir gjennomført.
Han ville ha en systemendring for finansiering av offentlige eiendommer og infrastruktur som blant annet skulle synliggjøre vedlikeholdskostnader i budsjettene.
– Det Lundteigen faktisk foreslår er at når NTP er vedtatt så skal pengene automatisk bevilges over statsbudsjettet. Det kunne vært spennende, men det ville vært enda bedre om regjeringen kunne kvitte seg med den sterke allergien mot prosjektfinansiering, svarte KrF-leder Dagfinn Høybråten.
– I mitt språk er OPS en form for leasingprosjekt som land med dårlige finanser satser på, svarte Lundteigen.
Les også: 63 veiprosjekter er med forbehold
Skille investering-drift
Fremskrittspartiets Siv Jensen støttet Lundteigen i at det nå er viktig med en debatt om et systemskifte.
– Problemet er at Lundteigen står alene blant de rødgrønne. Vi har foreslått endringer i mange år, blant annet flerårige budsjetter. Så vil vi ha klare skiller mellom investeringer og driftsmidler, det er to forskjellige ting, sa Jensen.
Vil ha stortingsmelding
Siv Jensen tok også til orde for at det nå var på høy tid med en stortingsmelding om bygge- og anleggsnæringen, og viste til at det nå er 23 år siden den forrige ble lagt frem.
Hun fikk ikke støtte fra noen av de andre politikerne som deltok i debatten.
– Det kan være verdt å tenke på, jeg har ennå ikke vurdert det, svarte Høyres Erna Solberg.
Til Teknisk Ukeblad ga hun etter debatten uttrykk for at hun ikke var helt fornøyd med at Fremskrittspartiet fremmet sitt forslag i Stortinget uten å snakke med de øvrige opposisjonspartiene.
500 milliarder
– Er det mulig å binde finansene i ti år framover, spurte Erna Solberg retorisk.
Hun besvarte sitt eget spørsmål med et nei.
– Men i de neste ti årene får vi, men en forventet avkastning på fire prosent, 500 milliarder fra oljesektoren som skal fases inn i økonomien. Disse midlene kan vi fase inn i infrastrukturen, sa høyrelederen.
De tre partilederne Solberg, Høybråten og Jensen, samt Lundteigen og Arbeiderpartiets Tore Hagebakken var skjønt enige om at investeringer, drift og vedlikehold av offentlig eid infrastruktur og eiendomsmasse burde vært bedre, men der stoppet enigheten.
Det var kort sagt full sprik og forskjellig beskrivelse både av problemstillinger og løsninger.