Dermed skjerper Pon seg i kampen mot det økende vegmarkedet, som også her til lands er blitt mer interessant etter konkurranseutsetting hvor mange entreprenører nå konkurrerer.
- Veg har alltid vært et viktig marked for oss siden våre maskiner gjennom hundre år har forestått bygging og vedlikehold av det norske vegnettet. Men konkurranseutsetting av drift- og vedlikehold og behovet for mye spesialisert utstyr for entreprenørene i den forbindelse, gjør at vi satser enda sterkere mot denne nisjen i markedet, og etablerer en egen avdeling som offisielt er på plass fra nyttår, men hvor kortene blir lagt i disse dager, forteller Pon-direktør Inge Stensland til Våre Veger.
Som er ledd i denne satsingen ble Vidar Jansen, kjent fra bla Smith Norge AS, ansatt i sommer for å bygge opp og finne riktige produkter i den nye vegavdelingen.
Bitelli blir Cat
Produkter i denne avdelingen blir først og fremst det eksisterende valseprogrammet fra Cat. Anleggsvalsene er markedsleder i Norge, og Pon-karene har store forhåpninger til nye asfaltvalser med trommelstyring som vil komme i løpet av høsten.
Dessuten kommer Pon til å overta import og service på asfaltutleggerne fra Bitelli. Caterpillar kjøpte den italienske produsenten får fire år siden, og det er derfor ingen stor overraskelse at maskinene i takt med en oppgradering av modellene heretter vil hete Cat. Dermed skilles vegene til Normann Olsen AS og Bitelli, og Pon vil fra årsskiftet også ta over serviceansvaret for de eksisterende Bitelli-utleggerne på det norske markedet.
Ny friksjonsmåler
Mer overraskende er det kanskje at Pon har skaffet seg salgsrettighetene til en helt ny friksjonsmåler som denne høsten blir satt i serieproduksjon. Gjennom flere år har den kjente "oppfinneren" Tor Wiggo Olsen i Oslo Vei på fritiden jobbet med ideer og prototyper på en ny friksjonsmåler, som er enklere, mindre og billigere enn det som er på markedet, men som minst er like nøyaktig som vegvesenets egen referansemaskin "Roar".
Gjennom familieselskapet Belt Produkter AS, hvor sønnen Bjørn Olsen er daglig leder, starter produksjonen i Norge om kort tid. Under merkenavnet TWO, Traction Watcher One, skal Pon i første omgang selge friksjonsmåleren i Norge, men ut fra det som fortelles mellom linjene strekker ambisjonene seg nok lengre enn det. Statens vegvesen har allerede bestilt flere målere til økt byggherrekontroll av vintervedlikeholdet, og med nærmere 150 vedlikeholdsområder i løpet av kort tid, bør potensialet være tilstede.
- Alle målinger så langt tilsier at denne tilfredsstiller alle krav både i forhold nøyaktighet og repeterbarhet, forteller Tor Wiggo Olsen. - Dette er den eneste måleren som måler i bilsporet, en såkalt fastslip-måler hvor målingene tas ut som et snitt fra de to målehjulene. På et display i bilen kan føreren lese friksjonen på vegbanen til enhver tid, samtidig som alle date lages i en PC som er tilknyttet friksjonsmåleren.