INDUSTRI

Porsches første elbil kan få 400 km rekkevidde på 15 minutter lading

800 volts-system.

Det finnes mange klassiske Porshce turbo. Nå kommer den tyske bilprodusenten også med turbolading som skal kunne gi 400 km rekkevidde på et kvarter.
Det finnes mange klassiske Porshce turbo. Nå kommer den tyske bilprodusenten også med turbolading som skal kunne gi 400 km rekkevidde på et kvarter. Bilde: Porsche
15. sep. 2015 - 08:19

500 kilometer rekkevidde er åpenbart den nye elbilstandarden for tysk bilindustri.

Samtidig som Audi presenterte sin nye el-suv Q6 E-tron Quattro, kommer Porsche med en fireseters helelektrisk sportsbil som kan kjøre like langt på én lading.

Mission E heter konseptet som vises fram på bilmessen i Frankfurt denne uka.

Trolig ny rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Racingarv

Mission E er utstyrt med to elmotorer av samme type som benyttes på Porsche 919 hybrid og som for øvrig tok de to øverste plassene på årets 24-timersløp i Le Mans.

Samlet ytelse er 440 kW som distribueres til alle hjul i tillegg til at det er firehjulsstyring.

Det bidrar både til akslerasjonen og kjøreegenskapene.

Elbilen skal ifølge produsenten klare 0-100 kilometer i timen på mindre enn 3,5 sekunder og 0-200 kilometer i timen på under 12 sekunder.

Porsche opplyser dessuten at de har kjørt konseptet rundt den legendariske Nürburgring Nordschleife på under åtte minutter.

Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde

Linjene på sidevinduene minner om 911, men på Mission E er det ingen B-stolpe.
Linjene på sidevinduene minner om 911, men på Mission E er det ingen B-stolpe.
Porshce Mission E er en firedørs, fireseters helelektrisk sportsbil.
Porshce Mission E er en firedørs, fireseters helelektrisk sportsbil.

800V

Blant mye skriverier om ytelse og design, er Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG kanskje aller mest stolt av den nye kraftelektronikken som debuterer i dette konseptet.

800-voltssystemet sparer vekt og plass - og ikke minst ladetid.

Bak et panel som skyves fram ved venstre framhjul, sitter ladekontakten til det produsenten kaller «Porsche Turbo Charging»-system.

Med 800V kan batteriet lade cirka 80 prosent av kapasiteten på rundt 15 minutter, tilsvarende 400 kilometers rekkevidde.

Samtidig kan bilen også benytte eksisterende 400V hurtigladeinfrastruktur også.

Porsche sier ikke så mye om batteriet, annet enn at det er «basert på den nyeste litiumioneteknologien» og at det er plassert nederst og fyller hele plassen mellom for- og bakaksling.

Les mer: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene til elbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.