Buddy Mobility har fått i oppdrag av Posten Norge å utvikle verdens første autonome brev- og pakkerobot. Målsettingen er å testkjøre den i et boligområde i Kongsberg allerede i inneværende år.
Synlig
Iført Postens farger, rød og hvit, litt klumpete og kantete og med en størrelse som gjør den lett synlig i terrenget, står den der for å la seg beundre på Posten Norge sin stand under Arendalsuka. På toppen en lang arm med et roterende varsellys som skal bidra ytterligere til synlighet når den ferdes ute på offentlige steder - framtidas utgave av Postmann Pat.
Hva tror Vegvesenet?
Veier24 bare måtte en tur innom naboteltet og hente med oss Geir Aasheim fra Statens vegvesen sin trafikkstasjon i Drammen. Hva vil vel Vegvesenet si til en slik doning tuslende rundt på vegnettet?
En maksfart på 6 kilometer i timen setter klare begrensninger på hvor roboten kan ferdes lovlig. Andre begrensninger ligger åpenbart i et design med liten bakkeklaring og små hjul.
Aasheim erklærer med et lite smil i munnviken at roboten nok må utstyres med
forskriftsmessige lyd/lysanordninger o.l. før den gir seg ut i selve trafikken.
Postens medarbeidere forklarer at det vi ser er en prototyp under utvikling, men med
muligheter.
– Vi tror det det finnes et betydelig potensial i autonom teknologi, uttaler utviklingsansvarlig i Buddy Mobility, Per Ivar Selvaag.
LES OGSÅ: Elektriske veier er fremtiden - nå må forskjellige varianter prøves ut