Entreprenørarbeidet blir utlyst som konkurranse med forhandliger. Ny Veier tar sikte på å forhandle med minimum fire, maksimum seks entreprenører. Utvelgelsen skal være gjort innen 15. september.
Ved utvelgelsen vil erfaring fra tidligere anlegg vektlegges med 60 prosent. Anbyderne må ha fem referanseprosjekter som er fullført i løpet av de siste 10 årene. Alle må være på mer enn 250 millioner kroner. Minst tre av dem må være på mer enn en halv milliard.
Svensk, dansk og engelsk godtatt
Nye Veier regner med internasjonal interesse for oppdraget. Både svensk, dansk og engelsk blir godkjent som språk i tillegg til norsk ved utforming av anbud.
Den nye E18 skal gå helt utenom dagens veg på det meste av strekningen. Endelig trasé er ikke fastlagt, men hovedtrekkene ligger fast.
Hvis reguleringsplanen blir fulgt slavisk, blir det 10 bruer i veglinjen hvorav halvparten blir lengre enn 200 meter. Den lengste blir den 455 meter lange Rønholtbrua. Det blir dessuten tre miljøtunneler med lengder fra 60 til 122 meter, seks 6 overgangsbruer og en rekke kulverter.
Miljøtunnel på Rugtvedt
På Rugtvedt og på Langrønningen like øst for Dørdal blir det kryss med av- og påkjøringsmuligheter i alle retninger.
I Rugtvedtkrysset blir E18 lagt i en ny miljøtunnel med en oval rundkjøring over. Fra rundkjøringen skal det gå ramper til lokalvegnettet.
Krysset på Langrønningen er planlagt som et ruterkryss med en rundkjøring på hver side av E18. I tilknytning til krysset er det regulert areal for døgnhvileplass for tungtransport, serviceanlegg og rasteplass.
Nye Veier tar sikte på anleggstart 1. mars neste år og ferdigsstillelse i desember 2019.