Den lange E16-strekningen i Valdres driftes etter et system der man varierer mellom å bruke salt eller sand. Lengden på strekningen betegnes som utfordrende på grunn av lokale variasjoner. Ved hjelp av nytt utstyr som gir veidata i sanntid, er målet at driften skal bli mer effektiv, og føre til økt sikkerhet.
Leses av direkte
Det er kjørt målinger med liknende utstyr på lastebiler i Nord-Norge, men dette er første gang man vil få opp informasjon om veiforholdene og lufttemperatur i sanntid.
– Det nye med dette er at vi kan få opp informasjon i sanntid, for eksempel på et nettbrett. Denne informasjonen blir tilgjengelig både for entreprenøren og oss, forteller kontrollingeniør Hans Skartlien i Statens vegvesen.
I alt skal dette utstyret monteres på tre brøytebiler som opereres av Presis Vegdrift, samt en veivokterbil. I tillegg skal en av Vegvesenets egne biler utstyres med dette.
Prosjektet har en kostnad på cirka 600.000 kroner, og Skartlien håper de kan få testet det ut i flere år fremover.
– Det kommer jo litt an på hva som skjer etter 2020 (den planlagte veireformen jour.anm), men vi håper på det, sier han.
Per i dag står det tre værmålere langs europaveistrekningen i Valdres. I tillegg til sjåførenes egne vurderinger. Med det nye systemet er håpet at vinterdriften både blir mer miljøvennlig, effektiv og fører til sikrere vei.
– Gleder oss
Gunnar Bjørgo er avdelingssjef for Presis Vegdrift i Valdres. Han ser frem til å få testet det nye utstyret.
– Vi gleder oss til å teste det ut. Per i dag støtter vi oss på værvarsel og målestasjonene som står langs veien, sier han.
Han trekker frem sanntids friksjonsmåling som det mest essensielle med det nye systemet.
I tillegg til at både entreprenør og Vegvesenet skal teste systemet, vil Vegdirektoratet bruke dataene til mer omfattende analyser i etterkant.
LES OGSÅ: NCC skrev feil i pressemelding - skal ikke legge ned driftsselskap likevel