DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Presis Vegdrift og Statens vegvesen tester nytt måleutstyr på vinterdriften i Valdres

Testes på E16 i vinter.

Med det nye systemet kommer veidataene direkte opp på for eksempel et nettbrett, slik kontrollingeniør i Vegvesenet Hans Skartlien, her demonstrerer. Avdelingsdirektør Asbjørn Stenrud peker på sensoren under bilen.
Med det nye systemet kommer veidataene direkte opp på for eksempel et nettbrett, slik kontrollingeniør i Vegvesenet Hans Skartlien, her demonstrerer. Avdelingsdirektør Asbjørn Stenrud peker på sensoren under bilen. Foto: Kari Hermanrud/Statens vegvesen
24. okt. 2018 - 15:04

Den lange E16-strekningen i Valdres driftes etter et system der man varierer mellom å bruke salt eller sand. Lengden på strekningen betegnes som utfordrende på grunn av lokale variasjoner. Ved hjelp av nytt utstyr som gir veidata i sanntid, er målet at driften skal bli mer effektiv, og føre til økt sikkerhet. 

Leses av direkte

Det er kjørt målinger med liknende utstyr på lastebiler i Nord-Norge, men dette er første gang man vil få opp informasjon om veiforholdene og lufttemperatur i sanntid.

– Det nye med dette er at vi kan få opp informasjon i sanntid, for eksempel på et nettbrett. Denne informasjonen blir tilgjengelig både for entreprenøren og oss, forteller kontrollingeniør Hans Skartlien i Statens vegvesen. 

Sensoren montert under bil. <i>Foto:  Kari Hermanrud/Statens vegvesen</i>
Sensoren montert under bil. Foto:  Kari Hermanrud/Statens vegvesen

I alt skal dette utstyret monteres på tre brøytebiler som opereres av Presis Vegdrift, samt en veivokterbil. I tillegg skal en av Vegvesenets egne biler utstyres med dette. 

Prosjektet har en kostnad på cirka 600.000 kroner, og Skartlien håper de kan få testet det ut i flere år fremover. 

– Det kommer jo litt an på hva som skjer etter 2020 (den planlagte veireformen jour.anm), men vi håper på det, sier han. 

Per i dag står det tre værmålere langs europaveistrekningen i Valdres. I tillegg til sjåførenes egne vurderinger. Med det nye systemet er håpet at vinterdriften både blir mer miljøvennlig, effektiv og fører til sikrere vei.   

– Gleder oss

Gunnar Bjørgo er avdelingssjef for Presis Vegdrift i Valdres. Han ser frem til å få testet det nye utstyret. 

– Vi gleder oss til å teste det ut. Per i dag støtter vi oss på værvarsel og målestasjonene som står langs veien, sier han. 

Han trekker frem sanntids friksjonsmåling som det mest essensielle med det nye systemet. 

I tillegg til at både entreprenør og Vegvesenet skal teste systemet, vil Vegdirektoratet bruke dataene til mer omfattende analyser i etterkant.

LES OGSÅ: Nye Veier sikter på en landsdekkende driftskontrakt for vei og elektro - bransjen svarer med heiarop og skepsis

LES OGSÅ: NCC skrev feil i pressemelding - skal ikke legge ned driftsselskap likevel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.