Den nye driftskontrakten for Hallingdal går til Presis Veidrift. Det er klart etter at kontrakten ble signert fredag ettermiddag, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Presis Veidrift AS vant kontrakten i konkurranse med Veidekke, Mesta og Contexo.
Veidekke har hatt kontrakten i en årrekke, og den inneværende kontrakten som gjelder ut august i år, har de hatt siden 2014, da den ble fornyet etter at Veidekke vant anbudet med et tilbud på 194,3 millioner kroner.
I årets konkurranse var Veidekke, som tabellen under viser, klart dyrest av de fire tilbyderne.
Entreprenør | Tilbudssum eks. mva. i mill kr. (tallene er avrundet) |
Presis Veidrift | 358,0 |
Contexo | 374,3 |
Mesta | 392,9 |
Veidekke | 433,4 |
Presis Veidrift er hjemmehørende på Vestlandet, men har i dag hele 12 driftskontrakter for Statens vegvesen over hele landet.
- – En spennende jobb: Presis Veidrift stikker av med Kristiansand-kontrakten
Kortere kontrakter
Driften av fylkesvegene og riksvegene i denne kontrakten har ulik lengde. For riksvegene gjelder kontrakten fra 1 september 2019 fram til 2022. For fylkesvegene gjelder den fram til 2024.
Grunnen til dette er at Vegdirektoratet jobber med framtidig organisering av riksvegvedlikeholdet og derfor velger kortere kontrakter.
Driftskontrakten for Hallingdal omfatter drift og vedlikehold, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og fylkesveger med tilhørende gang- og sykkelveger i kommunene Ål, Gol, Flå, Hemsedal, Hol og Nes, og deler av Nore og Uvdal, Krødsherad og Sigdal kommune. Kontrakten omfatter også drift av fylkesveg 51 til Sanderstølen i Nord-Aurdal i Oppland.
- Presis Veidrift: Her er entreprenøren som både vokser i omsetning og overskudd