De nye tjenestene vil ikke den nye Chess-sjefen Per Christian Andersen røpe:
– Selv om det er viktig å konkurrere på pris, så skal vi ikke kun gjøre det. I løpet av året vil vi komme med en del nye mobiltjenester som også vil trigge kunder i bedriftsmarkedet. Hva er dette er, vil jeg ikke snakke om nå, sier han.
Det er grunn til å tro at de nye tingene har med 3G og kanskje lokasjonsbaserte tjenester for bedsriftsmarkedet.
Chess vil sikkert også kaste seg på HSDPA-standarden, som gir hurtigere datakommunikasjon. NetCom, som Chess leier linjekapasitet hos, kaller dette produktet Turbo-3G. Dette er en tjeneste først og fremst bedriftsmarkedet vil ha nytte av.
Forvirrer kundene
Den nye Chess-sjefen har lang erfaring fra Telenor og Djuice. På et møte mandag sa Andersen at Telenor, Tele2 og de andre mobiloperatørene ofte forvirrer kundene ved å ha prisplaner som er vanskelig å forstå for både vanlige folk og bedriftskunder. Han begrunnet dette ved å vise til en fersk undersøkelse som de har fått laget av InFact i mars.
2 av 3 nordmenn aner ikke hvor mye de betaler for å ringe med sitt mobilabonnement, og like mange er usikre på om deres abonnement er det mest lønnsomme.
Likevel er det kun et fåtall av de spurte som har planer om å bytte mobiloperatør. Mange innrømmer at de har dårlig oversikt over de ulike tilbudene i dagens marked.
Enorme besparelser
– Det hersker fullstendig kaos i markedet. Dereguleringen av mobilsektoren har gjort kampen om mobilbrukerne til et marked der prisene som kommuniseres til forbruker er altfor utydelige, sier Andersen.
Han mener Chess nå tar ansvar ved å innføre bransjens eneste prisgaranti med pengene tilbake om abonnementsbytte til Chess blir dyrere. Over en seks måneders periode skal de være rimeligere enn nåværende operatør, uansett forbruk.
– Samlet kan nordmenn gjøre besparelser i hundremillionersklassen, dersom de gjennomskuer de store aktørenes triks, hevder Andersen.