Etter en iherdig arbeidsinnsats over flere år, har senioringeniør i Innlandet fylkeskommune, Espen Starndvik Haugvik, kartlagt og kategorisert samtlige 37 000 svinger på fylkesvegene i Innlandet. Et mesterstykke - rett ut sagt.
![Helleland frykter ekstreme køer på hovedveiene gjennom Oslo sentrum når hele Ring 1 stenges for biltrafikk.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837630/NTB_4tzGf242vlQ.jpg)
Stenger Ring 1: – Kan bli et kø-kaos uten sidestykke
Svingene kategorisert etter farlighetsgrad
Arbeidet ble påbegynt da han var ansatt i Statens vegvesen noen år før oppsplittingen og overføring av personell til fyleskommunene. Prosjektet ble med på lasset da han begynte å jobbe i fyleskommunen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Senioringeniør i Innlandet fylkeskommune, Espen Strandvik Haugvik <i>Foto: Innlandet fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2789/2789900/Espen%2520Strandvik%2520Haugvik%25202%2520Foto%2520Innlandet%2520fk.jpg)
Han har sett på faktorer som svingradius, helning, dosering, form, trafikkmengde og fartsgrense på vegen opp mot utforkjøringsulykker. Svingene er deretter kategorisert etter økende farlighetsgrad basert på ni forskjellige parametre.
- Det er viktig med utstrakt samarbeid internt i organisasjonen, slik at vi kan utbedre svinger samtidig som vi gjør andre tiltak i området. Det å utbedre svinger er et kontinuerlig arbeid, men med et langsiktig perspektiv blir trafikksikkerheten gradvis bedre, forklarer Strandvik Haugvik.
Metoden tatt i bruk i fylkeskommunens trafikksikkerhetsarbeid
Dette er en ny metode som er implementert i Innlandets trafikksikkerhetsarbeid. Definisjonen på innovasjon er jo noe nytt som er tatt i bruk, sier forskningsleder Tor-Olav Nævestad ved TØI. Han ledet juryen som tildelte Strandvik Haugvik prisen for ttrafikksikkerhetsinnovasjon.
– Prisen som er opprettet av TØI, består av et diplom, heder og ære. Det er en måte å løfte frem gode trafikksikkerhetsinnovasjon på slik at andre fylkeskommuner og andre viktige aktører kan få informasjon som er nyttig i sitt trafikksikkerhetsarbeid, fortsetter Nævestad.
Han peker også på at juryen vektla at metoden brukes systematisk i fylkeskommunens trafikksikkerhetsarbeid, og at den adresserer hyppige forekommende ulykkestyper på fylkesvegnettet. Den er basert på forskning og videreutviklet i samarbeid med forskere.
Samarbeidsprosjekt mellom fire fylkeskommuner
Prisen springer ut fra et forskningsprosjekt - Facilitating innovation in county authorities management of road safety (FICA) - mellom de fire fylkeskommunene Vestfold og Telemark, Viken, Innlandet og Nordland samt NIFU - Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Norges forskningsråd bidrar med midler. Studien analyserer sammenhengen mellom trafikksikkerhetsinnovasjoner, innovasjonskultur og sikkerhetskultur i fire norske fylkeskommuner tre år etter regionreformen, som var en omfattende strukturreform, forteller Nævestad.
Tatt i bruk i Innlandet fylkeskommune
Samferdselssjef Aud Margrethe Riseng i Innlandet fylkeskommune forteller at analysearbeidet til Strandvik Haugvik er svært viktig når en skal prioritere tiltak på vegnettet.
- Dette viser også at mindre aktører som en fylkeskommune har flinke fagfolk som bidrar til å utvikle faget. Vi ønsker mer enn gjerne å dele denne kunnskapen med andre vegeiere og andre aktører i bransjen, sier hun.
![Både juryeleder Hanne Nettum Breivik og prisvinner Espen Lauvlund Nilsen fra Troms fylkeskommune er fornøyd med årets ITS-pris.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833790/3D20C463-E0C2-4002-A92D-1D79BBDB9EC6_1_102_a.jpg)
Løser vei-problemer: – At de ikke skal vite det er tragisk