Etter en iherdig arbeidsinnsats over flere år, har senioringeniør i Innlandet fylkeskommune, Espen Starndvik Haugvik, kartlagt og kategorisert samtlige 37 000 svinger på fylkesvegene i Innlandet. Et mesterstykke - rett ut sagt.

Milliardprosjektet blir ferdig et år før planen
Svingene kategorisert etter farlighetsgrad
Arbeidet ble påbegynt da han var ansatt i Statens vegvesen noen år før oppsplittingen og overføring av personell til fyleskommunene. Prosjektet ble med på lasset da han begynte å jobbe i fyleskommunen.

Han har sett på faktorer som svingradius, helning, dosering, form, trafikkmengde og fartsgrense på vegen opp mot utforkjøringsulykker. Svingene er deretter kategorisert etter økende farlighetsgrad basert på ni forskjellige parametre.
- Det er viktig med utstrakt samarbeid internt i organisasjonen, slik at vi kan utbedre svinger samtidig som vi gjør andre tiltak i området. Det å utbedre svinger er et kontinuerlig arbeid, men med et langsiktig perspektiv blir trafikksikkerheten gradvis bedre, forklarer Strandvik Haugvik.
Metoden tatt i bruk i fylkeskommunens trafikksikkerhetsarbeid
Dette er en ny metode som er implementert i Innlandets trafikksikkerhetsarbeid. Definisjonen på innovasjon er jo noe nytt som er tatt i bruk, sier forskningsleder Tor-Olav Nævestad ved TØI. Han ledet juryen som tildelte Strandvik Haugvik prisen for ttrafikksikkerhetsinnovasjon.
– Prisen som er opprettet av TØI, består av et diplom, heder og ære. Det er en måte å løfte frem gode trafikksikkerhetsinnovasjon på slik at andre fylkeskommuner og andre viktige aktører kan få informasjon som er nyttig i sitt trafikksikkerhetsarbeid, fortsetter Nævestad.
Han peker også på at juryen vektla at metoden brukes systematisk i fylkeskommunens trafikksikkerhetsarbeid, og at den adresserer hyppige forekommende ulykkestyper på fylkesvegnettet. Den er basert på forskning og videreutviklet i samarbeid med forskere.


Samarbeidsprosjekt mellom fire fylkeskommuner
Prisen springer ut fra et forskningsprosjekt - Facilitating innovation in county authorities management of road safety (FICA) - mellom de fire fylkeskommunene Vestfold og Telemark, Viken, Innlandet og Nordland samt NIFU - Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Norges forskningsråd bidrar med midler. Studien analyserer sammenhengen mellom trafikksikkerhetsinnovasjoner, innovasjonskultur og sikkerhetskultur i fire norske fylkeskommuner tre år etter regionreformen, som var en omfattende strukturreform, forteller Nævestad.
Tatt i bruk i Innlandet fylkeskommune
Samferdselssjef Aud Margrethe Riseng i Innlandet fylkeskommune forteller at analysearbeidet til Strandvik Haugvik er svært viktig når en skal prioritere tiltak på vegnettet.
- Dette viser også at mindre aktører som en fylkeskommune har flinke fagfolk som bidrar til å utvikle faget. Vi ønsker mer enn gjerne å dele denne kunnskapen med andre vegeiere og andre aktører i bransjen, sier hun.

Får grønt lys til nok et solkraftverk i vest: – Vil gi dobbel arealutnyttelse