Prisen på biodrivstoff har steget kraftig etter årsskiftet.
Posten og Bring er blant aktørene som nå går bort fra det miljøvennlige alternativet.
Biodrivstoffet HVO koster nå to til tre kroner mer enn vanlig diesel, skriver Aftenposten og Bergens Tidende.
Selger til andre land
Ved årsskiftet ble HVO mindre tilgjengelig på grunn av nye norske krav til råstoffet palmeoljeavfall.
Dermed selger drivstoffselskapene heller til land som ikke har disse kravene til sporing.
– Når vi fyller 30 millioner liter drivstoff i året i Norge, tåler vi ikke å måtte betale tre kroner mer for hver liter, sier direktør for miljø og samfunnsansvar Colin Campbell i Bring.
- Myndighetene tror prisen på avansert biodrivstoff blir mer enn doblet: Statoil frykter det blir enda verre
Skal øke andelen biodrivstoff
Utslippene fra lastebilene i Posten, Bring og Asko er ventet å øke igjen i 2017 etter fjorårets utslippsreduksjon.
Nå krever de sammen med NHO logistikk og transport tiltak for å sikre satsingen på fossilfri næringstransport.
Regjeringen har ambisjon om å øke andelen biodrivstoff i veitrafikken til 20 prosent i 2020.
- Miljøeffekten virker for god til å være sann: Nå testes dieselen i stor skala i Norge