Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel

Koster to til tre kroner mer enn vanlig diesel. 

Biodrivstoff er blitt så dyrt at enkelte aktører velger å gå tilbake til diesel.
Biodrivstoff er blitt så dyrt at enkelte aktører velger å gå tilbake til diesel. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Av NTB
27. feb. 2017 - 07:49

Prisen på biodrivstoff har steget kraftig etter årsskiftet.

Posten og Bring er blant aktørene som nå går bort fra det miljøvennlige alternativet. 

Biodrivstoffet HVO koster nå to til tre kroner mer enn vanlig diesel, skriver Aftenposten og Bergens Tidende.

Selger til andre land

Ved årsskiftet ble HVO mindre tilgjengelig på grunn av nye norske krav til råstoffet palmeoljeavfall.

Dermed selger drivstoffselskapene heller til land som ikke har disse kravene til sporing.

– Når vi fyller 30 millioner liter drivstoff i året i Norge, tåler vi ikke å måtte betale tre kroner mer for hver liter, sier direktør for miljø og samfunnsansvar Colin Campbell i Bring.

Skal øke andelen biodrivstoff

Utslippene fra lastebilene i Posten, Bring og Asko er ventet å øke igjen i 2017 etter fjorårets utslippsreduksjon.

Nå krever de sammen med NHO logistikk og transport tiltak for å sikre satsingen på fossilfri næringstransport.

Regjeringen har ambisjon om å øke andelen biodrivstoff i veitrafikken til 20 prosent i 2020.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.