Prisen fikk de under den internasjonale shippingmesen SMM i Hamburg.
Tidligere har Island Constructor fått en tilsvarende pris fra bladet Offshore Support Journal.
Prisen deles ut av det norske bladet Skipsrevyen.
Brønnarbeid
Både Island Wellserver og Island Constructor er spesialskip som er leiet av StatoilHydro for å drive lett brønnintervensjon, det vil si vedlikehold av undervannsbrønner.
Skipene er bygget henholdsvis ved Aker Yards Langsten og Ulstein Mekaniske Verksted. Island Wellserver er konstruert av Rolls-Royce, mens Island Constructor er en Ulstein X-Bow -konstruksjon.
Lavere vedlikeholdskostnader
Arbeidet som skal utføres fra skipet baserer seg på å bruke FMC Technologies nyeste utstyr LWI Mk II som er under uttesting i Drammen i disse dager. Hovedhensikten er å få mer ut av oljebrønnene.
Skipene er resultatet av ønske om å redusere kostnadene ved brønnvedlikehold ved å bruke skip istedenfor fra borerigger, som hittil har vært tilfellet.
Høyeste komfortklasse
Island Wellserver, som verdens eneste av denne type offshoreskip til nå, er også bygget til DNVs høyeste Comfort-klasse.
Det betyr at skipet har like lavt støy- og vibrasjonsnivå og samme inneklima som et moderne cruiseskip.
Helse-, miljø- og sikkerhetsfilosofien som er innarbeidet i skipet har vært et viktig aspekt for rederiet, som tilstreber å gi mannskapet best mulige bo- og arbeidsmiljø om bord.
Tidligere vinnere
Det er fjerde gang Aker Yards har mottatt prisen Årets Skip siden år 2000. Først for LNG ferjen Glutra i 2000, Kystvaktskipet Svalbard i 2002, Forsyningsskipet Viking Avant i 2004 og Island Wellserver i 2008.
Ulstein mekaniske har tidligere fått prisen for Årets skip for Bourbon Orca i 2006 og Normand Mermaid i 2007.