I løpet av sommeren har åtte vindturbiner i Smøla vindpark fått nytt utseende. Fire rotorblad på fire ulike turbiner er malt svart, mens den nederste delen av fire turbintårn er blitt helt svarte.
Målet er å gjøre turbinene mer synlige for fugler, og redusere fugledød, som Teknisk Ukeblad tidligere har fortalt.
– Dette prosjektet har vakt litt oppstandelse internasjonalt. Tilsvarende forsøk med maling har ikke vært gjort i denne skalaen tidligere, og vi er blant annet blitt kontaktet av det amerikanske energidepartementet som er interessert i å høre om hvordan vi løser prosjektet, sier prosjektleder i Statkraft Bjørn Iuell.
Komplisert
Resultatet ser tilforlatelig og greit ut, men å male de åtte vindturbinene var ifølge Iuell alt annet enn rett fram.
Å få tillatelse til å male turbinene krevde tillatelse fra Luftfartstilsynet, kommunen, fylkesmannen og grunneierne.
For å unngå å miste leverandørgarantien til Siemens, måtte de velge turbiner hvor garantien ikke lenger gjelder. Årsaken er at malingsmengden påvirker balanseforholdene i konstruksjonen.
– Vi har møtt mange uforutsette hindre, men den virkelige flaskehalsen var den praktiske delen. Å få folk opp i høyden, gjennomføre forarbeid som nedpussing av overflaten og sikre at malingen faktisk sitter på i det tidsrommet prosjektet skal vare. Det var ikke akkurat bare å gå på Jernia og kjøpe maling, sier Iuell.
Totalt kom maleregningen for de åtte turbinene på 750 000 kroner.
– Har fugl begynt å styre mer unna turbinene etter at malingen ble påført?
– Vi har observasjoner av at fugl har flydd mot turbin for så å svinge unna, men det er ikke noe vi kan legge vitenskapelig vekt på så langt. Prosjektet skal vare til 2016, og vi er nødt til å basere oss på harde fakta og gode analyser som kan dokumenteres, sier Iuell.
Les også: Disse gigantmøllene skal gi strøm til 400.000
Endre adferd
Forskerne skal bruke en radar, spesialkonstruert til å fange opp fugl, til å dokumentere om svartmalingen fører til at fugl endrer adferd og flyr i et annet mønster enn før malingen ble påført.
Fuglenes flyveadferd skal sammenlignes med tidligere målinger fra et 50-60-talls gps-merkede fugler.
– Vi har også montert videoregistrering av fugl innenfor en 250 meter avstand på to turbiner, en med maling og en uten, for å kunne måle lokalt om malingen utgjør en dokumenterbar forskjell, sier Iuell.
Doggerbank
Dersom Statkraft kan dokumentere at svartmalingen gjør at fugl i større grad styrer unna vindturbinene og reduserer fugledød, kan det ha stor betydning ikke bare for planlegging av vindkraft på land, men ikke minst vindkraft til havs.
Statkraft er som kjent involvert i den planlagte utbyggingen av offshore vindkraft på Doggerbank. Her stiller britiske myndigheter tøffe krav til hvordan de involverte selskapene håndterer kollisjon mellom vindturbin og fugl.
En rimelig, vitenskapelig anerkjent metode for å redusere fugledød til havs, vil derfor være svært verdifullt.
– Å beregne forekomst av fugl langt ute til havs er i dag basert på kvalifisert gjetting. Klarer vi å utvikle en sikker metode for å redusere fuglekollisjoner, kan det føre til at man kan bruke større deler av Nordsjøen til vindkraft. I dag er enkelte områder lukket for selskaper, på grunn av antatt store fugleforekomster, sier Iuell.
Les også:
Pålegges å rive vindmøller til 140 millioner
Her er bølgekraftverket som virker som en radio
Transporterer bladene til verdens største vindturbin langs veien