Kystverkets trafikksentraler sliter med gamle og nedslitte radarstasjoner, samtidig som det er lagt mye penger i nye datasystemer som skal bedre overvåkingen.
Systemene er avhengige av radarbilder, men radarstasjonene har mye driftsstans.
Advarer
Etterslepet i investeringene er på 120 millioner kroner. På Fedje trafikksentral i Hordaland advarer ledelsen om at de leder oljetrafikken i blinde når de store skipene går ut og inn leia ved Mongstad og Sture.
Da Teknisk Ukeblad avdekket forholdene i sommer, kom det sterke reaksjoner fra opposisjonen på Stortinget. På regjeringsnivå ga statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) i Fiskeri- og kystdepartementet uttrykk for at det hastet med å ordne opp i form av statlige midler.
Ingen penger
Men i regjeringens budsjettforslag for neste år er det ikke satt av penger. I stedet vurderer Fiskeri- og kystdepartementet om økte gebyrer kan gi inntekter til nytt utstyr, i tillegg til å dekke driftsutgiftene. I departementets budsjettdokument står det:
”I gjennomgangen av Kystverkets gebyrer vil det også bli sett på mulige løsninger for å finansiere utskifting av teknisk utstyr på trafikksentralene.”
– Et forslag vil bli sendt på høring i løpet av våren, og vi skal konkludere i løpet av neste år, sier statssekretær Ulriksen til Teknisk Ukeblad.
Hvor stor økningen i gebyr blir, vet han ikke. En kombinasjonsløsning med økte gebyrer og statlige bevilgninger kan også være en aktuell løsning.
Miljøkollisjon
Økte gebyrer går på tvers av regjeringens miljømål om å få mer av godstransporten på vei over til sjø. I Soria Moria-erklæringen varsles det om en ”samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransporten, slik at denne får like konkurransevilkår med landtransport. Målet er at mer gods skal fraktes sjøveien.”
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Teknisk Ukeblad har gjort flere henvendelser til Ulriksen og informasjonsavdelingen i departementet på telefon og e-post med spørsmål om å utdype denne problemstillingen. I løpet av seks dager frem til trykking er det ikke kommet noe svar.
Reagerer på kollisjon
Naturvernforbundet mener statlige penger kan løse gebyrfloken med å bevilge penger til trafikksentralene.
– I kjølvannet av Server-ulykken burde myndighetene ha tatt et større grep i forhold til trafikksentralene, selv om det ikke var en svikt her som var årsak til dette forliset, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.
Han ser to problemer med å øke gebyrene for å skaffe penger til nye radarer.
– Her settes målet om økte inntekter for tryggere skipsfart opp mot målet om å flytte godstransport fra vei til sjø. Og når hele saken flyttes over i Nasjonal transportplan, blir spørsmålet om investeringene forsinket, sier Haltbrekken.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)