Det fremkommer i Statens vegvesens tertialrapport til Samferdselsdepartementet pr 31. august. Her skriver vegdirektør Ingrid Dahl Hovland at prisene i entreprenørmarkedet ligger langt over det som er forutsatt i Vegvesenets budsjettrammer, og innebærer at de får mindre igjen for hver krone til drift, vedlikehold og utbygging.
Etterslepet øker
– Dette betyr reduserte drenerings- og flomforebyggende tiltak, utsatt reparasjon av rekkverk og utsettelse av planlagte vedlikeholdstiltak på bru og tunnel. I tillegg er det kuttet 15 prosent på alle inngåtte dekkeleggingskontrakter, noe som innebærer at om lag 150 kilometer planlagt dekkelegging utgår.
Hun påpeker at konsekvensen av dette er at vedlikeholdsetterslepet øker, og den reduserte aktiviteten innen vedlikehold og utbygging kan i ytterste konsekvens medføre at trafikksikkerheten på enkelte veier påvirkes negativt, eller at veiobjekter med vedlikeholdsbehov må stenges frem til det finnes midler til gjennomføring.
Likviditetsutfordringer hos entreprenørene
– Store kutt i våre vedlikeholdskontrakter reduserer inntektsgrunnlaget for utførende entreprenører som har likviditetsutfordringer. En stor andel av disse driver med vinterdrift. Vi er bekymret for kapasiteten i markedet til å håndtere sesongens vinterdrift dersom entreprenører går konkurs og forsvinner ut av markedet.
Dahl Hovland skriver at Statens vegvesen er i dialog med markedsaktørene og bransjeorganisasjonene om hvordan Statens vegvesen kan bidra til at underentreprenørene til kontraktspartnerne kan sikres økonomisk og på den måten opprettholde kritisk kapasitet til veidriften.
Skal bruke 3,7 mrd. på ladeplasser for tungbiler