Det er i årets fem første måneder solgt nesten 65.000 Prius-biler verden over.
Dette er litt under nivået i rekordåret 2005, da det totalt ble solgt 175.000 Priuser. Nord-Amerika er det suverent største markedet for hybridbilen.
Fortsatt diesel
I Europa er Prius fortsatt lite kjent og ettertraktet. Det er solgt under 9.000 eksemplarer av modellen i vår verdensdel hittil i år. Det er mer enn i fjor, men fortsatt henger Europa etter når det gjelder bruk av hybridteknologi.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Noe av forklaringen er at europeerne har omfavnet den nye dieselteknikken, med common rail og partikkelfilter. Hver fjerde personbil som selges i Europa er nå en slik.
Det er altså i USA at hybridsalget skjer. Der er Prius og Hybrid Synergi Drive blitt meget populære.
Japan nummer to
Det pussige er at amerikanerne ser ut til å ta utviklingen i ett jafs: Fra digre bensintørste flak til mellomstore, nette japanere. Følsomheten for bensinprisen er enorm "over there".
Japan er nest største marked, med 14.507 solgte biler, foran Europa - hvor altså under 9.000 Prius-hybrider er å se på veiene.
Siden lanseringen i 1997 har over en halv million bileiere skaffet seg en Prius på verdensbasis. Dette er medregnet salget av Lexus-varianter.