OPS står for Offentlig Privat Samarbeid, og modellen betyr at den samlede oppgaven med å prosjektere, finansiere, bygge, drive og vedlikeholde veien skal settes ut på en åpen internasjonal konkurranse. Veiprosjektet skal finansieres ved en kombinasjon av statlige midler, lokale tilskudd og innkreving av bompenger. Prosjektselskapet som velges får stor frihet til å velge løsninger og formålet fra regjeringens side er å teste om modellen gir effektivitetsgevinster.
Prosjektene i den såkalte Listerpakken verdt 1,6 milliarder kroner, omfatter både bygging av nye veier, utbedring av eksisterende veinett samt tiltak for å bedre trafikksikkerhet og miljø. Inkludert i satsingen er ny E39 mellom Handeland og Feda i Kvinesdal og Lyngdal, omlegging av riksvei 43 mellom Aunevik og Bukkesteinen i Lyngdal og riksvei 465 mellom Kjørrefjord og Ulland i Farsund og Kvinesdal. OPS-prøveprosjektet E39 Lyngdal - Flekkefjord omfatter utbygging av parsellen Handeland - Feda samt drift av hele strekningen mellom Lyngdal og Flekkefjord.
(vn)