Vegvesenet har hatt flere tekniske problemer med brua, som blant annet nylig ble åpnet etter å ha vært stengt på grunnav kabelbrudd og flere skader på en del komponenter. Andre uhell har ført til gjentatte stengninger. Brua kostet 102 millioner kroner i 1995, og Vegvesenet har siden kostet på nærmere fire millioner kroner i nye utbedringer. Denne siste ombyggingen har fått en budsjettramme på 33 millioner kroner.
Frednesbrua er en klaffebru med et hydraulisk system. Dette har man liten erfaring med i Norge. Brua har allerede vært gjennom tre større ombygginger etter åpniongen i 1995. En del av problemene skyldes skjev vektfordeling ved heving og senking av bruklaffene. Kravene til åpnings- og lukketidene har dessuten blitt skjerpet, hvilket har medført større belastninger på brukomponenetene.
Opprinnelig ble det bevilget midler til ombyggingen i år, men under prosjekteringsarbeidet ble det klart at brua krever en større ombygging enn først antatt.