TOKYO: Da Mark Zuckerberg la fram sin 10-årsplan i 2016, var virtual reality (VR) blant teknologiene som krevde hele 10-årsperspektivet. VR-løpet var allerede godt i gang, med oppkjøpet av Oculus og et begynnende økosystem for VR-innhold.
To år senere møter vi Facebooks VR-produktdesignere Cliff Warren og Maheen Sohail i Tokyo, der de søker råd hos noen av verdens fremste innholdsprodusenter for VR. Ting har ikke gått helt som forventet så langt.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
– Enklere å utnytte alle mulighetene som IFC gir
– Utbredelsen av VR har ikke gått like raskt som VR-entusiastene håpet på, men det er OK. Bruken av VR øker fortatt jevnt, og vi lærer mye om hva som fungerer og ikke. Alle er fortsatt i den eksperimentelle fasen, sier Cliff Warren til TU.
Mest natur
Facebook har allerede passert 100 millioner 360-bilder på Facebook, og 1,5 millioner 360-videoer. Det meste blir fotografert og lastet opp med mobiltelefonen, og motivene er gjerne natur og panoramautsikter.
Det viser seg samtidig at veldig få mennesker er med på 360-bildene som publiseres på Facebook. Eller dyr, for den saks skyld.
En årsak kan være at mange lager 360-bilder med mobilkameraet, i stedet for et eget 360-kamera som fanger hele sirkelen i samme øyeblikk. Da er det vanskeligere å få bevegelsene riktig i bildet.
Facebook jobber allerede med å bedre teknologien for dette, samtidig som det er kommet en stor mengde 360-kameraer på markedet.
Solid nisje
For Facebook er 360-innhold blitt en solid nisje med mye innhold. Men det er bare en forsiktig start på hva de jobber med.
For noen uker siden lanserte Facebook flere nye konsepter som skal finne veien til feeden og VR-brillene. Et av de mest spektakulære er Pointclouds, som ved hjelp av de gamle bildene dine skal kunne rekonstruere rommene de er tatt i - som virtuell virkelighet. Det presenteres på en relativt rufsete måte, noe som også skal være litt av poenget.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Trer frem med omstilling som innstilling
TU har fått prøve en uferdig demonstrasjon hos Facebook, med VR-brillene Oculus Rift. Vi kan bevege oss rundt i nærmest drømmeaktige rom, skapt av fargede punktskyer i subtil bevegelse. Det er også mulig å klikke seg inn på bildene og videoene som ble tatt i rommet, som da vises som vanlige flate bilder.
- I ett år har TU-redaksjonen utforsket VR-formatet med støtte fra Google: Dette har vi lært
3D-modeller
Konseptet med punktskyer er slett ikke ukjent for de som har vært borti fotogrammetri og 3D-modeller. Det er rett og slett rådata fra mange bilder, som normalt videreforedles med ulike metoder til ferdige og nær fotorealistiske 3D-miljøer. Med Pointclouds har Facebook rett og slett hoppet over de siste leddene, samtidig som de har pyntet litt på punktskyene ved å animere dem på en ganske fancy måte.
– I stedet for å vente til teknologien er perfekt, ser vi heller på hvordan vi kan gjøre dette vakkert i dag. Punktene beveger seg på en fin måte, det er dybde i bildet og du glemmer fort at bildet ikke er perfekt. Det er bare en egen tilnærming til problemet, der vi fokuserer på kunst og design framfor ren teknologi, sier Cliff Warren i Facebook.
Tanken er at den mer abstrakte tilnærmingen skal bidra til å fange følelsen av stedet, mens det på en mer naturtro variant ville vært lettere å henge seg opp i detaljer som ikke er perfekt.
Cliff Warren ser ikke bort fra at man senere kan samle bilder fra flere venner, eller for den saks skyld hele Facebook for å kunne rekonstruere områder med denne teknologien.
3D-bilder og 180-video
Det er ikke bestemt noe tidspunkt for når Pointclouds skal komme på lufta for alle. En teknologi som er nærmere lansering er antakelig det de kaller 3D-bilder. Der brukes dybdekameraet fra iPhone X til å lage bilder der perspektivet kan flyttes ørlite i etterkant. Effekten gir en slags 3D-effekt uten at man faktisk trenger en 3D-skjerm.
Også 180-graders video er noe Facebook ser på som interessant for tiden. Det er enklere å produsere, kan gi en god stereoskopisk følelse og krever ikke like mye av seeren.
– Utfordringen nå er å finne ut hva folk egentlig trenger i VR, hva som vil hjelpe dem og få dem til å ønske å være der hver dag. Innhold er det viktigste, sier designer Maheen Sohail til TU.
Bygger bro mellom plattformene
Hun utvikler først og fremst opplevelser for VR-briller, spesielt gjennom den sosiale tjenesten Spaces. Men det er utfordrende å finne ut hva som skal utvikles først, og hvordan det skal passe inn i de ulike plattformene.
– Vi prøver å bygge en bro mellom det som skjer i VR og det som skjer i nyhetsfeeden og andre steder. For eksempel vil du kunne se 360-bilder i feeden, samtidig som det gir en annen opplevelse i VR. Men vi må lære folk språket som brukes, og vi må alle lære mer om hva som fungerer best. Det er en spesiell utfordring at mange ikke har eget VR-utstyr, konstaterer Cliff Warren.
- Gjør det selv: 10 tips for enkel VR
Sosialt
Erfaringene fra Facebook tyder på at de som benytter VR-briller aktivt, bruker omtrent 30-60 minutter på opplevelsene. De brukes først og fremst hjemme, gjerne sammen med familien eller andre. Det er en måte å komme seg ut på, uten å faktisk gjøre det.
Det sosiale aspektet har naturlig nok et spesielt fokus for Facebook, og er en sentral del av satsingen på Spaces.
– VR er et mer magisk sted når du er sammen med noen, slår Maheen Sohail fast.
En annen nyhet på F8-konferansen nylig var at Facebook skal satse på dating. Det jobber ikke VR-avdelingen med, fastslår designerne.
– Men det er heller ikke helt utelukket, smiler Cliff Warren.